Met ingang van 1 juli 2020 gaan de nieuwe bpm-tarieven gelden. Deze zijn gebaseerd op de waarden die voortvloeien uit de nieuwe COmeetmethode: WLTP. Hiermee komt een einde aan de overgangsperiode, die sinds 1 september 2018 loopt.

Zou het interessant kunnen zijn om de bpm aangifte te baseren op de (in veel gevallen) hogere WLTP waardes?

Kort gezegd: jazeker! Onderstaand schetsen wij voor beide waarden een voorbeeld van een Opel Mokka 1.4 Turbo automaat:

NEDC-waarde:
–          162 gr/km
–          Bruto bpm-bedrag € 15.969, – (tarieven 2020 jan-jun)

WLTP-waarde:
–          187 gr/km = 25 gram hoger!
–          Bruto bpm-bedrag € € 14.170,00 (voorlopige bpm tarieven 2020 jul-dec)

Dit voorbeeld komt uit op een hogere WLTP-waarde, maar een lager bruto-bpm bedrag. Namelijk € 1.799, – minder ten opzichte van de NEDC-waarde.

Bovenstaand voorbeeld maakt dus inzichtelijk dat het voordeliger kan zijn om de bpm-aangifte te doen op basis van de WLTP-waarde.
De grove scheidslijn ligt bij een verschil van 25 gr/ km. Is het verschil groter dan 25 gr/ km dan blijft een bpm aangifte op basis van de NEDC-waarde het voordeligst.

Conclusie:
U zou hieruit kunnen opmaken dat het onder omstandigheden verstandig is te wachten met importeren. LET OP! Dit is slechts een voorbeeld. Wilt u meer informatie of samen met één van onze taxateurs bekijken of het ook voor uw import auto ook voordeliger is? Neem dan gerust contact met ons op!