Het is allemaal redelijk achter de schermen gebeurd, maar toch zijn er een aantal significante wijzigingen in de BPM op komst. Welke gevolgen heeft dat voor u als parallelimporteur? B&P zou B&P niet zijn om u daarover te informeren. Wat staat er allemaal te gebeuren?

Belastbaar Feit

Zowel het belastbare feit áls de belastingplichtige wijzigen per januari 2022.
Het ‘belastbare feit’ is een term in de BPM-wetgeving: Wanneer je met een voertuig de weg op gaat, wordt je belastingplichtig (BPM en wegenbelasting). Het moment dat je met een voertuig de weg op gaat is dus het zogenaamde ‘belastbare feit’. Dat wordt duidelijk én effectief zodra een voertuig wordt tenaamgesteld. Het kan dus zo zijn dat een nieuw voertuig al wel een kenteken heeft maar nog niet is tenaamgesteld. Vroeger waren dat de zogenaamde ‘blanco kentekens’ waar we nog papieren kentekenbewijzen hadden. Deze lagen vaak al bij een (reguliere) importeur in de kluis. BPM was dan ook nog niet afgedragen. Dat maakte ook dat het mogelijk was dat dergelijke kentekenhouders nog tot twee maanden na een BPM tariefwijziging het oude tarief konden toepassen. Dat heet dan ook: ‘de BPM-overgangsregeling’. De houder van het blanco kenteken of wel ‘de aanvrager’ was niet automatisch ook ‘de belastingplichtige’.

Dat wijzigt dus per januari 2022. De aanvrager van het kenteken, ofwel degene die de inschrijving verzoekt, is tevens de belastingplichtige. Deze aanpassing voorkomt onduidelijkheden en juridische complicaties in de BPM. Daarbij wordt ook bewerkstelligt dat de BPM bij de inschrijving dient te worden afgedragen.

BPM vergunning niet langer interessant

Met het voorgaande vervalt een belangrijk voordeel van de BPM vergunning (artikel 8 – BPM) waarbij de BPM kon worden afgedragen in de maand ná de tenaamstelling. Er was, in het verlengde van het voorgaande, sprake van dat ook BTW diende te worden betaald over de catalogusprijs incl. BPM. Daarover ontstond veel commotie in de Tweede Kamer. Uiteindelijk is dit voorkomen en wijzigt er wat dat betreft niets aan de wijze omtrent hoe om te gaan met BTW bij levering van een voertuig. Er wordt nog gewerkt aan een aangifte tijdvak van drie maanden. Vergunninghouders zullen of worden actief geïnformeerd door de Belastingdienst.

Bestelauto’s

De wijzigingen ten aanzien van belastingplichtige en belastbaar feit gelden niet voor bedrijfswagens/bestelauto’s. Dit aangezien hier vaak de ondernemersvrijstelling voor de BPM op van toepassing is. Deze vrijstelling blijkt in de praktijk echter veelal pas nadat de bedrijfswagen is tenaamgesteld. De importeur die de inschrijving van de bedrijfswagen aanvraagt is in dit kader dan ook niet de belastingplichtige. Dat is de tenaamgestelde. Deze ontvangt in de maand na tenaamstelling een BPM aanslag.

Overgangsregeling

De in de inleiding genoemde overgangsregeling (artikel 16a – BPM) vervalt per januari 2022. Een auto met een datum eerste toelating in januari of februari 2022 kan dus ook geen beroep meer doen op het BPM tarief van 2020. LET OP! voertuigen met een datum eerste toelating (DET) van voor 2022 kunnen hier nog steeds gebruik van blijven maken. Dit is (en blijft dus) o.a. ook toepasbaar op WLTP gemeten voertuigen met een DET van juli en augustus 2020. Deze voertuigen kunnen blijvend met de veelal voordeliger NEDC-BPM worden ingevoerd.

De toekomstige rol van de RDW

Hierover is nog niets beslist noch formeel bekend gemaakt. Thans worden zogenaamde ‘uitvoeringstoetsen’ behandeld. Het lijkt erop dat de RDW een adviesrol ter ondersteuning van de risicoselectie door de Inspecteur van de Belastingdienst gaat uitvoeren. Wij verwachten niet dat de uitvoering door de RDW zal starten voor januari 2022.

 

 

 

 

 

 

 

 

(klik voor vergroting)