Sinds de WLTP waarde bij import/bpm berekening een hoofdrol speelt, is een Certificate of Confirmity ofwel het Certificaat Van Overeenstemming (verder: CVO) van groot belang om onder andere de juiste WLTP waarde vast te stellen. Om een CVO achteraf in Nederland te verkrijgen is lastig, tijdrovend en kostbaar. Importeurs benadrukken daarom bij hun buitenlandse leveranciers de verstrekking van een CVO. Handige ‘bureautjes’ springen daarop in door CVO’s te leveren. Die zijn niet allemaal zuiver op de graat!

 

Vervalste CVO's
let op afwijking NEDC-klik voor vergroting

Naar nu blijkt, zijn er op partijen auto’s uit Frankrijk CVO’s in omloop die ronduit vervalst zijn. De RDW heeft daar een neus voor en is daar nu achter gekomen. Begrijpelijk dat zij daar niets mee kunnen. Een CVO is van belang voor voertuigen waarvan de CO2 uitstoot op het kenteken nog als NEDC waarde staat vermeld. Een vals CVO laat vaak een afwijkende NEDC waarde zien dan de onder code V7 op het buitenlandse kenteken vermelde NEDC waarde. Tot nu toe is de afwijking op de CVO óók nog eens potentieel nadelig voor de juiste bpm berekening. Ook laat een vals CVO geen kenbaar watermerk zien wanneer je dat tegen het licht houdt.

Dit toont temeer aan dat import zonder een juiste partner (zoals B&P 🙂 ) niet heel slim is. Uiteraard weet B&P exact hoé hier mee op een juiste wijze om te gaan. Onder omstandigheden is het zinvol om de door rdw waarde te volgen en toe te passen. Noodzakelijk is dat echter voor de bpm aangifte niet. Uw importadviseur moet dat dan wel begrijpen en toepassen.

De vervalste, malafide CVO’s lijken afkomstig van COC-Europe wat een variant lijkt op een bonafide leverancier EuroCOC.

Wij adviseren u dringend om hier extra waakzaam op te zijn! De RDW hanteert na conclusie van een vals CVO de hoogst bekende WLTP waarde uit de range volgens de typegoedkeuring van het voertuig in kwestie.