Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

VEELGESTELDE VRAGEN

Taxatie

Ja, dat kan maar de registratieprocedure bij de RDW verloopt voor niet EU auto’s anders en moeilijker dan bij EU auto’s. Een auto uit bijvoorbeeld de USA moet volledig APK goed te keuren zijn om in het kenteken register te komen. U kunt pas door naar de Belastingdienst nadat u bij de RDW klaar bent. Dit kan voor een schadeauto in sommige gevallen moeilijk of zelfs ondoenlijk zijn. Schadeauto’s van buiten de EU moet u in ieder geval zover deel-herstellen dat ze APK goedgekeurd kunnen worden. Hier vindt u meer informatie: Hoe importeer ik een auto van buiten de EU?

Zeker niet. Antwoord op de vraag of taxatie zinvol is, is van een aantal factoren afhankelijk, zoals de nieuwprijs, de handelsinkoopwaarde op dit moment, de bruto BPM, de CO2-uitstoot, beschadigingen, leeftijd en kilometers etc. etc… Het is altijd verstandig om ons kosteloos een voorberekening te laten maken om te bepalen wat voor u de meest gunstige manier van aangifte is. U kunt hiervoor ons formulier invullen: bpm berekenen.

Zeker niet. Antwoord op de vraag of taxatie zinvol is, is van een groot aantal factoren afhankelijk, zoals de nieuwprijs, de handelsinkoopwaarde op dit moment, de bruto BPM, de CO2-uitstoot, beschadigingen, leeftijd en kilometers etc. etc… Het is altijd verstandig om ons kosteloos een berekening te laten maken. Vul hiervoor ons aanvraagformulier in.

 

Import

Nee, zeker niet, tenzij het écht een nieuwe auto betreft. Waarschijnlijk ziet u de volgende melding:

‘Let op: dit voertuig is minder dan een jaar oud of heeft minder dan 3.000 km gereden. Het is mogelijk dat deze door de Belastingdienst wordt aangemerkt als nieuw.’

U krijgt deze mededeling doordat de datum 1e toelating binnen 12 maanden ligt of doordat het voertuig minder dan 3.000 km heeft gereden. Deze melding is echter onjuist indien de auto een eerste registratie in het buitenland heeft. Daarmee is ook volgens de Hoge Raad der Nederlanden in beginsel sprake van een gebruikte auto.

Lees over dit onderwerp vooral nog even dit artikel: Is een auto van 2 maanden oud met 2000 km nieuw of gebruikt voor de BPM?

Indien u een auto importeert van buiten de Europese Unie (dus ook Zwitserland) bent u in Nederland de geldende BTW (thans 21%) en douanerecht (10%) verschuldigd. In het land van uitvoer laat u de benodigde export documenten opmaken. Dat kunt u meest efficiënt doen bij een lokale douane-expediteur.

Het douanerecht kunt u ontwijken indien sprake is van fabrikage binnen de Europese Unie. Daartoe laat u een EUR1 document opmaken door de douane-expediteur. Hij zal daartoe wel de overtuiging moeten kunnen hebben dat het om een EU vervaardiging gaat. Het andere uitvoerdocument heet het T-document. Onder omstandigheden kunt u de locale (bijvoorbeeld Zwitserse) BTW terug verzoeken. Informeer daarnaar bij de locale autoriteiten / douane-expediteur. Bijvoorbeeld Zwitserse autobedrijven, kunnen u in de regel goed informeren.

Op de website van de Belastingdienst vindt u een overzicht van de landen van de EU en de uitzonderingsgebieden: overzicht EU

Het is uitermate belangrijk dat u daar waar u de EU binnenkomt (bijvoorbeeld: aankoop Zwitserland – u meldt zich aan de D-Ch grens) de exportdocumenten laat controleren, afstempelen en ondertekenen. Indien het land van bestemming Nederland is, klaart u de auto in -voor wat betreft de BTW en het douanerecht- in Nederland bij een serviceloket van de Douane of digitaal.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de Belastingdienst/Douane: goederen in het vrije verkeer brengen.

Een serviceloket van de Douane vindt u bijvoorbeeld hier:
Douane Duiven
Impact 5 K
6921 RZ Duiven
tel. 0800-0143

Pas na dit traject komt u toe aan een gang naar de RDW en Belastingdienst BPM

note: Het invoeren van buiten de EU is telkens zeer specifiek en van meerdere factoren afhankelijk. BBP voorziet in principe niet in begeleiding hiervan. Aan voornoemde informatie kunt u nadrukkelijk geen rechten ontlenen!

Om de CO2 uitstoot te berekenen indien deze onbekend is, kan om te voldoen aan EU richtlijn 80/1268 EEG, de CO2 uitstoot worden berekend aan de hand van een door de RDW goedgekeurde formule. Deze is bekend als “De Scandinavische rekenmethode”.

De factoren die in dat geval de CO2 uitstoot bepalen zijn:

  • gewicht van de auto
  • vermogen van de auto
  • transmissie van de auto
  • brandstof van de auto

Deze zogenaamde Scandinavische Rekenmethode is bij BBP bekend. De uitkomst van deze berekening is de bovengrens. U kunt voor de toepassing deze calculator downloaden. Bij twijfel over de juiste toepassing door de RDW of uitkomst van de calculator; neem gerust contact met ons op!

Let Op!
Indien uw CO2 uitstoot door de RDW of anderszins te hoog is berekend en u kunt binnen de wettelijke norm anders bewijzen (bijvoorbeeld door een later verkregen CVO) om aan EU richtlijn 80/1268 EEG te voldoen, bent u niet gehouden om de te hoge CO2 uitstoot ook voor de BPM aangifte toe te passen!

Wij hebben voor u op verschillende buitenlandse kentekens aangegeven waar onder andere de datum van eerste toelating op het kentekenbewijs te vinden is. Klik hier om het bestand te downloaden waarin u vele voorbeelden kunt vinden.

 

Wij hebben voor u op verschillende buitenlandse kentekens aangegeven waar onder andere deze gegevens op het kentekenbewijs te vinden zijn. Klik hier om het bestand te downloaden waarin u vele voorbeelden kunt vinden.

 

Vanaf 1 november 2018 moeten alle BPM aangiften verstuurd worden. Inleveren bij een RDW locatie is niet meer mogelijk. Alle documenten stuurt u naar:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

Een overzicht van alle documenten vindt u hier: Wat moet ik met mijn BPM aangifte meesturen?

In het woud van wet en regelgeving is het vaak lastig te beoordelen volgens wélke BPM aangifte methode je de te importeren auto gaat aangeven. Onze uitleg daaromtrent is vaak ingewikkeld en voor de leek dan weer onbegrijpelijk. Meest begrijpelijk is het te maken door uit te gaan van de basis; wij noemen dat de “Fiscale Waarde” van de auto.

De fiscale waarde wordt bepaald door de BPM afschrijvingstabel van de belastingdienst. De BPM afschrijvingstabel brengt de BPM in 17 jaar en 6 maanden terug van 100% BPM op een nieuwe auto naar 0% op een -na 17 jaar en 6 maanden verondersteld- totaal afgeschreven auto.

Wanneer de tabel bij een leeftijd van 14 maanden aangeeft dat de leeftijdkorting 37% bedraagt, dient er volgens die tabel nog (100 -/- 37) 63% BPM betaald te worden. Dit volgt uit de tabel-visie van de belastingdienst; “iedere auto van 14 maanden oud is 63% waard”. In dit voorbeeld gaan we uit van 37% afschrijving en 63% restwaarde/rest BPM. Deze percentages wijzigen dus met de leeftijd van de auto.

Uit dit voorbeeld halen we dus dat de belastingdienst de auto sowieso 63% waard vind. Nu kunnen wij ons de vraag stellen: “is de auto die wij willen importeren méér of mìnder waard dan 63% van de oorspronkelijke Nederlandse nieuwprijs?”. Het antwoord op de vraag bepaalt de BPM aangiftemethode; is de auto minder waard dan 63% van de nieuwprijs dan komen de aangiftemethoden koerslijst en taxatie in beeld. Is de auto méér waard dan 63%; dan kan worden volstaan met een BPM afschrijvingstabel aangifte.

De afschrijving wordt in beginsel bepaald door de koerslijst (database systemen met restwaarden van voertuigen). Er zijn meerdere door de belastingdienst geaccepteerde koerslijsten. De koerslijst met de laagste waarde (deze genereert de hoogste afschrijving op de BPM) mag dienen. De koerslijsten gaan standaard uit van een auto in een gemiddelde staat. Méést specifiek bepaalt een taxatierapport de zogenaamde “werkelijke waarde”.

Koerslijst of Taxatie?

De koerslijstwaarde ligt onder de fiscale waarde? Verkeert uw te importeren auto in een “gemiddeld goede staat” en zijn er geen waardeverminderende aspecten (zoals: voormalige huurauto, technische gebreken, achterstallig onderhoud, bovenmatige gebruiksschade, aanrijdingsschade) van toepassing? Dan lijkt de koerslijst BPM aangifte de beste keuze.

Is er bijvoorbeeld sprake van een voormalige huurauto en/of heeft uw auto technische gebreken, achterstallig onderhoud, bovenmatige gebruiksschade, aanrijdingsschade en ligt de werkelijke waarde na taxatie onder de fiscale waarde? Dan is een taxatie BPM aangifte de beste keuze. Uiteraard dienen de kosten van een taxatierapport ook uit het “BPM voordeel” te komen.

Het maken van de juiste keuze is met deze informatie hopelijk wat inzichtelijker. Uiteraard helpen onze adviseurs en taxateurs u graag bij het maken van een weloverwogen keuze in het belang van de laagste BPM aangifte. Vraag onze adviseurs! Bel 024-6632202, stuur een mail, of vul ons formulier op de site in.

Een veel voorkomende vraag aan ons is: “Waar blijft mijn kenteken?”. Dat wij daar geen invloed op hebben is wel duidelijk. Dat u na import snel met uw auto wilt rijden of snel wilt afleveren aan uw klant is begrijpelijk. Import en haast, laten zich helaas slecht combineren…

Wilt u de status van uw kentekenafgifte weten? U kunt dan als kentekenhouder met uw DigiD inloggen bij de RDW en zien welke voertuigen u op uw naam heeft. Staat uw nieuwe kenteken hier tussen maar u heeft ‘m nog niet? Dat volgt de kentekencard in de regel een dag later met de post!

RDW-keuringsstations zijn op werkdagen geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Van 08.00 tot 12.00 uur kunt u voor bepaalde soorten voertuigen zonder afspraak bij een keuringsstation terecht voor een kentekenonderzoek. Welke voertuigen dat zijn leest u in het bericht keuren zonder afspraak op de website van de RDW.

Als u een afspraak wilt maken, kunt u dat regelen via de website van de RDW: keuringsafspraak maken.

Ook kunt u de RDW telefonisch bereiken via telefoonnummer 0900-0739 (€ 0,10/min).

 

De locaties van de RDW 
Keuringsstation Groningen
Duinkerkenstraat 25
9723 BP Groningen
Keuringsstation Nieuwegein
Hollandhaven 11
3433 PD Nieuwegein
Keuringsstation Elsloo
Businesspark Stein 160
6181 MA Elsloo
Keuringsstation Schiedam
Calandstraat 97
3125 BA Schiedam
Keuringsstation Veldhoven
De Run 4412
5503 LR Veldhoven
Keuringsstation Rijen
Haansbergseweg 18
5121 LJ Rijen
Keuringsstation Roosendaal
Borchwerf 18
4704 RG Roosendaal
Keuringsstation Zwolle
Ossenkamp 2
8024 AE Zwolle
Keuringsstation Venlo
Stanleyweg 4
5928 LR Venlo
Keuringsstation Almelo
Van den Broekeweg 14
7602 PH Almelo
Keuringsstation Heerenveen
Jupiter 12
8448 CD Heerenveen
Keuringsstation Waddinxveen
Coenecoop 290
2741 PL Waddinxveen
Keuringsstation Arnhem
Malburgseveerweg 2
6833 HK Arnhem
Keuringsstation Zwijndrecht
Zoutverkopersstraat 4
3334 KJ Zwijndrecht
Keuringsstation Amsterdam
Tijnmuiden 1
1046 AK Amsterdam
Keuringsstation Den Bosch
Hedikhuizerweg 19
5222 BC Den Bosch

Ja dat kan zeker. Vaak blijkt een koerslijstaangifte voordeliger dan een BPM aangifte volgens de forfaitaire (afschrijving)tabel. Zelfs taxatie kan nog steeds nuttig zijn. Dit is echter per voertuig verschillend. Laat ons daarom altijd een kosteloze voorcalculatie maken en vul ons aanvraagformulier in!

Nee.
Tenzij uw auto jonger is dan 6 maanden of minder dan 6.000 km heeft gereden. (zie de website van de Belastingdienst over het onderwerp wat een nieuw voertuig betreft) De periode van 6 maanden betreft de periode tussen de datum 1e registratie en de datum van de verkoopfactuur. De datum van BPM aangifte is hier dus niet bij van belang.

Op zich is dat dan nog geen probleem als u dit weet vóórdat u een auto aanschaft. Indien u als ondernemer een dergelijke auto (jonger dan 6 maanden of minder dan 6.000 km gereden) heeft u met een BTW naheffing als deze overigens ook te maken als het een marge-auto betreft. Overigens is het zo dat de leverancier van een dergelijke “nieuwe auto” de auto onder dezelfde BTW vrije leveringscondities mag leveren zoals bij een “echte nieuwe auto” ook van toepassing zijn.

Indien u een nieuwe auto koopt (dus ook een auto jonger dan 6 maanden of met minder dan 6.000 km) levert de leverancier BTW-vrij en betaalt de koper de BTW in het land van bestemming/registratie. Leveranciers zijn hiermee echter vaak niet op de hoogte, vinden dit moeilijk en wijzen het af.Duitse leveranciers zijn eventueel op dit artikel te wijzen of op deze website.
Zie ook: Nieuw voor de BPM?

Jazeker! Ook voor een zogenaamde grijs kenteken auto/bedrijfsauto tot 3.500kg moet er BPM aangegeven worden. Dit gaat via het BPM011 formulier. Voldoet u aan de eisen om als ondernemer te worden aangemerkt door de Belastingdienst? Dan hoeft u geen BPM te betalen als de bedrijfsauto nog geen 5 jaar oud is en kunt u gebruik maken van de ondernemersregeling (meer info). Voldoet u niet aan deze eisen? Dan betaalt u wel BPM indien de auto nog geen 5 jaar oud is. De exacte eisen om als ondernemer aangemerkt te worden vindt u hier: eisen Belastingdienst ondernemer.



De eerste 5 jaar na de datum 1e registratie schrijft de BPM af volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst, na 5 jaar is de rest BPM (te betalen) € 0,-. Deze 5 jaar gaat in op het moment van registratie van het voertuig in een land ergens in de wereld en dus niet pas als deze Nederland binnen komt.

Dat is nooit van te voren exact te zeggen omdat dit afhankelijk is van de waarde waarop de auto wordt getaxeerd. Om u zelf van te voren een indruk te vormen kunt u het beste ons aanvraagformulier invullen. Dit is kosteloos en geeft u een reëel beeld van de te verwachten rest BPM.

Ja dat kan zeker! De bruto BPM voor een camper van minder dan 3.500 kg is gebaseerd op de nieuwprijs van een gesloten bestelbus van het merk en type dat als uitgangspunt is genomen voor de camper opbouw. Wanneer u een (schade) camper inkoopt, wordt de afschrijving (en dus ook de BPM afschrijving) echter berekend over de nieuwprijs van de camper en de handelsinkoopwaarde van de (schade) camper. De afschrijving is dus te berekenen over zowel het onderstel als de opbouw en inrichting. Niet zelden zijn “nieuwe campers” 2 of 3 x overjarig en nog nooit eerder geregistreerd. Wanneer u een dergelijke camper heeft of kunt kopen, kunt u daar met een taxatierapport op de voordeligste wijze BPM mee aangeven. Overweeg daarom altijd een taxatierapport op te laten stellen bij de import van een camper. Wij informeren u graag vrijblijvend!

Toggle Content

Ja dat kan zeer zeker. Wel is het zo dat u de gebreken die de WOK registratie veroorzaken dusdanig herstelt dat de auto deze in herstelde vorm de WOK registratie niet opnieuw zou krijgen. De WOK registratie verdwijnt echter pas nadat u de auto volledig heeft hersteld. Lees ook hier veel meer informatie over WOK meldingen en de verschillende varianten hierop. Een zogenaamde WOK 1 en WOK 2 zijn mogelijk.

Dit zijn de eisen om een WOK-status te ontvangen van de RDW.

Een voertuig met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK-1 status:

  1. dragende carrosseriedelen zijn ernstig vervormd
  2. Langs balken van het chassis zijn ernstig vervormd
  3. Eén of meer deurstijlen zijn ernstig vervormd
  4. Dak is verwijderd of deur- of raamstijlen zijn doorgeknipt
  5. Eén of meer wielophangingen zijn ernstig vervormd in combinatie met tenminste één van de overige punten
  6. Ernstige brandschade of waterschade
  7. Frame is ernstig beschadigd (motorfiets)

Een voertuig met schade die aan 1 of meer van de onderstaande punten voldoet krijgt een WOK-2 status:

  1. Niet goed sluiten van motorkap, kofferdeksel en deuren (artikel 5.2.41 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  2. Toestand van de ruiten; zichtveld verhinderd, alleen afkeuren bij overduidelijke beschadigingen (artikel 5.2.42 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  3. Scherpe delen, gevaar voor losraken; bv losse bumper, schermen, spiegels enz. (artikel 5.2.82 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  4. Bevestiging verplichte verlichting (artikel 5.2.55 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)
  5. Toestand verplichte verlichting; bv lichtarmetuur stuk/ontbreekt, geen controle op werking verlichting (lid 1) (artikel 5.2.55 lid 3 van de Wegenverkeerswet 1994 “regeling voertuigen”)

De aanschaf van een niet EU gekentekende schadeauto is géén goed idee indien u meent hier BPM voordeel uit te halen. Dat is namelijk nagenoeg niet mogelijk zonder dat u de auto eerst hersteld. BPM aangeven met BPM korting op basis van taxatierapport is enkel mogelijk op een EU geregistreerde auto. Tot enkele jaren terug was het bij USA schadevoertuigen nog wel mogelijk om via Duitsland “een Duitse Brief” (kenteken) te bemachtigen en de auto dan als EU auto met schade en taxatie te “BPM-en”.



De Duitsers geven echter ook al weer enkele jaren voor schadeauto’s (en zéker niet voor niet-EU) geen kentekens meer af. Sindsdien staat de aanvoer van schadeauto’s van uit de USA droog, tenzij voor de sloop (maar daarvoor worden ze dan vaak weer te duur door transport). We zien ze dus ook nog maar zelden.



De Nederlandse RDW is zo mogelijk nog strenger op US schadeauto’s. De auto moet helemaal hersteld zijn tot aan APK goed te keuren status. BPM aangifte kan pas nadat u bij de RDW bent geweest. Dus in de schadestaat kunt u nooit de BPM aangeven.



Als u de auto voor onderdelen wil kopen en hij is qua prijs interessant, kunt u het doen. Met oog op BPM voordeel en klaarmaken: zinloos! OF: eerst repareren tot aan APK goed te keuren en dan de BPM betalen. Schadevoordeel op de BPM is er dan bijna niet of totaal niet meer.



Als u wél een schadeauto wil kopen met het oog op BPM voordeel; koop dan ALLEEN een EU gekentekende auto!

Elke BPM aangifte:

  • de eerste 6 pagina’s van het BPM011 formulier
  • bijlage A van het BPM011 formulier indien u gebruik maakt van het actuele BPM regime
  • bijlage B van het BPM011 formulier indien u gebruik maakt van een historisch BPM regime
  • bijlage C van het BPM011 formulier

BPM aangifte in combinatie met een koerslijst voegt u toe:

  • uitdraai van de koerslijst die u gebruikt voor uw BPM aanigfte

BPM-aangifte in combinatie met een taxatierapport voegt u toe:

  • het taxatierapport
  • kopie inkoopfactuur

Benieuwd waar u de aangifte heen moet sturen? Dat vindt u hier.

Volgens de Belastingdienst kunt u met een auto met minder dan 3.000 km en jonger dan een jaar geen BPM aangifte tegen “werkelijke waarde” doen (koerslijst of taxatie BPM aangifte). Voor de BPM zou een dergelijke auto “nieuw” zijn en is de Bruto BPM (100%) verschuldigd. Dit is echter onjuist!



Het gaat hier om een mening van de fiscus die in niet gerechtvaardigd beleid is omgezet. We zien dat helaas wel vaker. Op 27 januari 2017 oordeelde ons hoogste rechtsorgaan, de Hoge Raad der Nederlanden, dat een voertuig dat “niet of nauwelijks in gebruik is geweest” in beginsel een nieuwe auto is. Een jaar en een dag eerder oordeelde de Hoge Raad geheel anders: “een voertuig met een toelating is een gebruikte auto”. Het antwoord op de vraag blijft uitdagend, afhankelijk van meerdere factoren EN aanleiding voor verdere beoordeling door het EU Hof Van Justitie.



Om een voertuig veilig te motiveren als gebruikt, dient deze ons inziens aan de volgende criteria te voldoen:

  1. Een voertuig moet daadwerkelijk gebruikt zijn door een eerdere buitenlandse eigenaar (dus niet zijnde de Nederlandse importeur)
  2. Het voertuig moet idem als onder 1 eerder in het buitenland door een eerdere buitenlandse eigenaar zijn geregistreerd in het land van herkomst
  3. Het voertuig moet geleverd / gefactureerd en geprijsd (dus niet tegen nieuwprijs) zijn als een gebruikte auto
  4. Kilometers zijn bij in acht name van het voornoemde niet nader te definiëren of af te bakenen maar 0 kilometer zal sneller tot discussie leiden dan 1.500 km.
  5. Een auto die vanuit Nederland als nieuwe auto besteld is bij een buitenlandse leverancier en als nieuwe auto wordt afgeleverd, kan bij import in Nederland niet plots “gebruikt” zijn.
  6. Een koopovereenkomst dient te zijn opgesteld op een datum die (ruim) ligt na de eerste registratiedatum.
  7. Een kilometerstand van 3.000 zal in ieder geval geen discussie opleveren en bij een kilometrage tussen 0 en 3.000 bepalen de omstandigheden of sprake is van een nieuwe of gebruikte auto.

Een door een dealer ingezette demonstratieauto die na 2 maanden en 2.000 demonstratiekilometers aan u wordt verkocht is absoluut een gebruikte auto.



Neem in geval van vragen hieromtrent gerust even contact met ons op.
zie ook: Nieuw voor de BTW (van belang voor particuliere kopers)

Wanneer u vanuit het buitenland naar Nederland verhuist en uw auto hier invoert, moet u in beginsel BPM aangifte doen. Het bedrag van de aangifte kan € 0,00 zijn indien u een zogenaamde Vrijstellingsvergunning van de Nederlandse Belastingdienst heeft. Het nummer van de Vrijstellingsbeschikking wordt in de BPM aangifte opgenomen, waarna deze kan worden ingediend.



Een vrijstellingsvergunning wordt onder voorwaarden afgegeven. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een vrijstellingsvergunning voor verhuizing vanuit een andere EU lidstaat en vrijstelling voor verhuizing vanuit landen buiten de EU. Voor meer informatie verwijzen wij naar de website van de Belastingdienst: verhuizing vanuit een EU lidstaat en verhuizing vanuit een niet EU lidstaat.



Basis uitgangspunten zijn:
– U heeft de auto langer dan een half jaar in het buitenland op uw naam gehad
– Nederland wordt uw “normale verblijfplaats”
– U woonde minimaal 12 maanden in het buitenland
– U verkoopt de auto niet binnen 12 maanden na invoer

Het is mogelijk dat u een oproep krijgt vanuit de Belastingdienst om uw auto te laten zien. Dit gebeurt in de praktijk met name bij BPM aangiftes van auto’s die op basis van een taxatierapport worden geïmporteerd. De reden hiervoor is willekeurig. Dit betekent niet dat het taxatierapport niet klopt of dat de taxatie niet goed is uitgevoerd (mits dit door een register taxateur is uitgevoerd).



Neemt u altijd contact met uw taxateur op voordat u reageert op een oproep. Hij kan u voorzien van meer informatie.
U vindt in dit artikel precies wat u kunt doen bij een oproep: Oproep Domeinen; en nu?

De Belastingdienst heeft geen fysieke aangiftepunten meer. U stuurt uw BPM aangifte met alle benodigde documenten naar:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

Dit zijn de te volgen stappen:

Hierna ontvangt u van de Belastingdienst na enkele dagen uw betaalbericht via email (zorg dus voor het juiste emailadres op uw BPM aangifte formulier!) zodat u de BPM kunt betalen. Daarna volgt een zogenaamd “fiscaal akkoord” en wordt uw nieuwe kentekenbewijs afgegeven door de RDW. Het nieuwe kentekenbewijs wordt naar het door u opgegeven adres verstuurd waarna u kentekenplaten kunt laten maken. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op.

Wanneer de auto rijdbaar is kunt u de auto over de weg vervoeren. Hiervoor is een exportkenteken beschikbaar in het buitenland. Deze kunt u het makkelijkste door de verkoper laten verzorgen.

In Duitsland heet dat een Export/Zoll Kennzeichen (minimaal 15 dagen tot max. 1 jaar) of een Kurzzeit Kennzeichen (tot max. 5 dagen). Het Kurzzeit Kennzeichen (geel blokje op het kenteken) is niet toegestaan om in Nederland op de openbare weg mee te rijden en de boetes zijn aanzienlijk. Het Export Kennzeichen (rood blokje op het kenteken) wordt wel erkend in Nederland en daarmee mag u wel de openbare weg in Nederland op.

Wanneer u het Export/Zoll Kennzeichen in Nederland aanmeld voor tijdelijk gebruik mag u in Nederland maximaal 2 weken legaal ermee doorrijden. In de regel voorziet de leverancier van de auto in dergelijke kentekens. Ook kunt u eenmaal in Nederland een 1 daags kenteken bij de RDW aanvragen dat uitsluitend bedoeld is voor de dag dat u naar RDW, Douane en eventueel naar ons kantoor in Heumen kunt rijden. Belangrijk om te vermelden is dat bij een Zoll Kennzeichen vaak enkel een WA verzekering van toepassing is. Er zijn echter ook mogelijkheden uw nieuwe aanwinst volledig Casco te verzekeren. De Jager Assurantiën bied dit speciaal voor importvoertuigen aan. Middels deze link is dit snel geregeld.

Andere mogelijkheden voor transport zijn een auto-ambulance, een autotransporter of u kunt een transportbedrijf inschakelen om voor u het transport te verzorgen. U kunt dit zelf regelen, maar wellicht heeft de verkoper ook nog wel goede tips voor het transport.

Om een exportkenteken te krijgen voor een in Duitsland gekochte auto die u over de weg naar Nederland wilt rijden, kunt u de volgende stappen volgen:

  1. Vraag een Ausfuhrkennzeichen (exportkenteken) aan bij het Strassenverkehrsamt (SVA) in de regio waar u de auto heeft gekocht. Dit is een wit kenteken met een rode balk waarop de geldigheidsdatum staat.
  2. U heeft hiervoor de volgende documenten nodig:
    • Uw paspoort
    • De autopapieren (Fahrzeugschein en Fahrzeugbrief)
    • Een Doppelkarte (verzekeringsbewijs)
  3. De Doppelkarte kunt u aanvragen bij een Duitse verzekeraar, ADAC-vestiging of kentekenplaatmaker (schildermacher)
  4. Het Strassenverkehrsamt kán eventueel het chassisnummer van de auto controleren, dus neem bij voorkeur de auto mee.
  5. Zorg dat de TÜV (Duitse APK) nog geldig is gedurende de periode van het exportkenteken.
  6. Een Schildermacher (kentekenplaatmaker) is veelal bereid alle service te verlenen en met u de gang naar het SVA te maken.
  7. Vraag vóór vertrek naar Nederland een tijdelijke vrijstelling aan bij de Nederlandse Belastingdienst voor het rijden met een buitenlands kenteken. Dit is maximaal 14 dagen geldig.
  8. Rijd met het exportkenteken direct naar huis en gebruik de auto daarna niet tot de RDW-keuring.

Jazeker! Wanneer u een auto in het buitenland heeft gekocht en Bolsenbroek & Partners opdracht heeft gegeven ‘alles te regelen’ kunnen wij, met onze transportpartners zorgdragen voor transport op een autotransporter (‘8- of 9-lader’). U moet dan rekenen op een kostprijs van rond de € 140,00 per 100 (beladen) kilometers.

Ten eerste dient u uiteraard op zoek te gaan naar voor u de beste auto. Hiervoor zijn vele mogelijkheden te vinden via verschillende veilingen en websites. Ten tweede zult u de auto op transport naar Nederland moeten krijgen. Vervolgens bent u bij de import van personenauto’s van buiten de EU 10% douanerecht en 21% BTW verschuldigd over de aanschafprijs en de transportkosten.



Een uitzondering op auto’s ouder dan 30 jaar is dat er geen douanerecht betaald wordt.



U betaalt voor auto’s ouder dan 17 jaar en 6 maanden geen BPM meer, maar BPM-aangifte dient nog wel gedaan te worden.



Veel meer informatie over klassieke auto’s en oldtimers vindt u op deze website: fehac.nl

U kunt BPM aangifte doen op basis van een taxatierapport waarbij de werkelijke waarde wordt bepaald door een register taxateur indien dat voor u de meest gunstige manier van aangifte is. Hierbij wordt rekening gehouden met alle kenmerken en beschadigingen van het voertuig waarbij aan de hand van al die kenmerken op een deskundige manier de waarde wordt bepaald. Het is belangrijk dat u gebruik maakt van een register taxateur om zijn deskundigheid en onafhankelijkheid te waarborgen. Er zijn meer dan genoeg mensen die denken een “taxatierapportje” te kunnen maken, maar de eventuele naheffing van de Belastingdienst is altijd voor de aangever. Deze “taxateur” is dan vaak niet meer te vinden en u ontvangt de rekening achteraf van de Belastingdienst. Een eventuele BPM naheffing kan tot 5 jaar na aangifte volgen. Een erkend taxateur vindt u onder andere bij de Stichting RETM (www.retm.nl) en Stichting VRT (http://www.taxateurs-vrt.nl/). Dit zijn de voorwaarden volgens de Belastingdienst om aangifte te doen met een taxatierapport:
  • U mag een taxatierapport alleen gebruiken voor motorrijtuigen met meer dan normale gebruiksschade, en voor motorrijtuigen die niet in een koerslijst voorkomen. Met normale gebruiksschade bedoelen wij: slijtage en kleine beschadigingen die ontstaan door het gebruik van een motorrijtuig en die passen bij de leeftijd en kilometerstand van het motorrijtuig.
  • Het taxatierapport is afkomstig van een onafhankelijke, erkende taxateur, die geen onderdeel uitmaakt van, of direct of indirect verbonden is aan een bedrijf dat handelt in gebruikte motorrijtuigen. Deze taxateur mag ook geen bpm-aangiften opstellen voor eigen klanten of derden of optreden als gemachtigde bij bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Het rapport is maximaal 1 maand vóór het tijdstip dat de belasting is verschuldigd, opgemaakt.
  • Staan in het taxatierapport gegevens uit een koerslijst, dan mag u maar van 1 koerslijst gebruikmaken. Als er gegevens ontbreken in die koerslijst, mag u de koerslijst aanvullen.
  • Het taxatierapport beschrijft de staat waarin het motorrijtuig zich op dat tijdstip verkeerde.
  • In het taxatierapport is de waarde bij inkoop van het motorrijtuig door een handelaar in Nederland, duidelijk en gedetailleerd beschreven.
  • In het taxatierapport staat een verklaring van de taxateur dat hij de waarde naar waarheid heeft vastgesteld, na een grondige fysieke opname van het motorrijtuig.
  • In het taxatierapport staat de datum, begin- en eindtijd van deze fysieke opname en naam, adres en woonplaats van de taxateur.
  • Wilt u afschrijven met een taxatierapport? Meld dit dan als u aangifte doet. Dit kunt u later niet meer veranderen.
  • Bij een taxatierapport moet u het motorrijtuig beschikbaar houden tot u bericht van ons (de Belastingdienst) krijgt. Dit geldt tot maximaal 6 werkdagen nadat u bpm-aangifte hebt gedaan.

Schadeauto’s

De Belastingdienst stelt zich op grond van artikel 8, lid 3 Uitvoeringsregeling bpm dat er géén afschrijving kan worden toegepast, indien er sprake is van een voertuig met ‘essentiële gebreken’ waardoor u niet kunt of mag deelnemen aan het verkeer. Deze gebreken dient u volgens de Belastingdienst eerst te herstellen. Een auto heeft essentiele gebreken als hij volgens de RDW bestemd is voor sloop of Wacht Op Keuring (WOK-status). De Belastingdienst zal er bij u op aansturen om éérst de gebreken te herstellen, waarna u van uw herstelde voertuig alsnog aangifte bpm kunt doen. Dit lijkt inmiddels echter niet (langer meer) houdbaar. De Hoge Raad heeft op 10 november 2017 als volgt beslist: ‘2.4.2 (…)Een dergelijke auto moet worden vergeleken met een vergelijkbare schadeauto die door een handelaar op de Nederlandse markt wordt ingekocht. Wanneer de handelaar een dergelijke inkoop doet, zal de nog op de desbetreffende schadeauto rustende bpm gelijk zijn aan een gedeelte van de oorspronkelijke bpm dat evenredig is aan de door de handelaar betaalde inkoopsom. Deze op die schadeauto rustende bpm is niet hoger door het eventuele herstel van de schade of de eventuele marge die de handelaar bij de verkoop ervan realiseert.’ (Hoge Raad 10 november 2017, ECLI:NL:HR:2017:2822) Indien u aangifte wilt doen van uw schadeauto, ook indien uw voertuig een WOK melding heeft, dan zal dat toegestaan dienen te worden. Laat u niet van de wijs brengen door de RDW óf de Belastingdienst! Voor een complete uitleg over o.a. BPM import taxatie (de zogenaamde tegenbewijs taxatie) en taxatierapporten verwijzen wij u naar deze pagina: Taxatierapport BPM import taxatie Naast deze “Taxatierapport BPM aangifte methode”, kan in voorkomende gevallen ook een Tabel BPM aangifte of een Koerslijst BPM aangifte voor u een voordelige(r) methode zijn. Vraag onze adviseurs! Bel 024-6632202, stuur een mail, of vul ons formulier op de site in.

U kunt BPM aangifte doen op basis van een koerslijst indien dat voor u de meest gunstige manier van aangifte is. Het is altijd verstandig om verschillende koerslijsten (te laten) raadplegen, zodat u altijd de meest gunstige koerslijst gebruikt voor uw BPM aangifte. Volgens de Belastingdienst zijn dit de voorwaarden om een koerslijstaangifte te doen:

  • Toon de waarde van het motorrijtuig aan met een in de branche gebruikelijke koerslijst (een nogal ruim begrip, maar hier kunt u denken aan AutoTelexPro, XRAY, BOVAG/ANWB, EuroTax Exchange etc.)
  • Op de koerslijst staat de historische verkoopwaarde (consumentenprijs) en de inkoopwaarde in Nederland door een handelaar.
  • Gebruik de meest recente koerslijst.
  • U mag alleen gebruikmaken van de gegevens uit 1 koerslijst (een combinatie van koerslijsten mag dus niet).
  • Staat het motorrijtuig van een bepaald type en bepaalde leeftijd niet in een van de koerslijsten? Dan mag u ook een minder recente koerslijst gebruiken voor de berekening van de juiste afschrijving op dit moment. Wij kunnen u daarbij aanvullend bewijs vragen.
  • Afschrijving met koerslijst is alleen bedoeld voor motorrijtuigen die in een zodanige staat zijn dat ze volgens de wegenverkeerswetgeving aan het verkeer mogen deelnemen.
  • Afschrijving met koerslijst is niet bedoeld voor een motorrijtuig met essentiële gebreken waardoor u er niet mee kunt of mag deelnemen aan het verkeer. Deze gebreken moet u eerst herstellen. Een auto heeft essentiële gebreken als hij bestemd is voor sloop of Wacht Op Keuring (WOK-status).
  • Wilt u afschrijven op basis van een koerslijst? Meld dit dan als u aangifte doet. Later kan dit niet meer.
  • U mag geen buitenlandse koerslijsten gebruiken voor de vaststelling van het afschrijvingspercentage in Nederland.

De rest BPM die u dan dient aan te geven wordt bepaald door de handelsinkoopwaarde die de koerslijst aangeeft. Dit betreft dus de inkoopwaarde en niet de verkoopwaarde die koerslijsten vaak ook aangeven.



Een tweetal voorbeelden:



Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged HSE
6 maanden oud
Nieuwprijs: € 165.950,-
Bruto BPM: € 72.401,-
CO2- uitstoot: 298 g/km
Km.stand: 4.000 km



Koerslijstwaarde: € 117.373,-



Volgens koerslijst: 117.373/165.950 x 100% = 70,73% restwaarde. (De afschrijving bedraagt 100 – 70,73 = 29,27%)
Rest BPM op aangifte volgens de koerslijst = 70,73% x 72.401,- = € 51.209,-



Audi A1 1.0 TFSi Pro Line
1 jaar oud
Nieuwprijs: € 21.800,-
Bruto BPM: € 1.702,-
CO2- uitstoot: 97 g/km
Km.stand: 15.000 km



Koerslijstwaarde: € 13.721,-



Volgens koerslijst: 13.721/21.800 x 100% = 62,94% restwaarde. (De afschrijving bedraagt 100 – 62,94 = 37,06%)
Rest BPM op aangifte volgens de koerslijst = 62,94% x 1.702,- = € 1.071,-



Naast deze “Koerslijst BPM aangifte methode”, kan in voorkomende gevallen ook een Tabel BPM aangifte of een Taxatierapport BPM aangifte voor u een voordelige(r) methode zijn. Vraag onze adviseurs! Bel 024-6632202, stuur een mail, of vul ons formulier op de site in.

Zodra u een auto gaat importeren zult u BPM aangifte moeten doen. Er wordt via het kenteken van de auto een bruto BPM bedrag vermeld bij de auto. Deze vermelde bruto BPM kan verschillend zijn bij dezelfde type auto’s van het zelfde bouwjaar. De bruto BPM wordt bepaald door de aangegeven BPM tijdens het importeren van de auto. Onderstaand vindt u een voorbeeld om de berekening van de bruto BPM op kenteken te verduidelijken:



Stel u heeft een auto geïmporteerd waarvan de bruto BPM gerelateerd aan de CO2-uitstoot € 20.000,- bedraagt. De nieuwprijs/cataloguswaarde inclusief alle opties bedraagt € 75.000,- inclusief BTW/BPM.



De auto is nu 6 maanden oud.



De standaard leeftijdskorting op de BPM (en -afschrijving op de auto) volgens de forfaitaire tabel bedraagt bij deze leeftijd 21,25%. De af te dragen BPM op basis van de afschrijvingstabel is dan: 78,75% over de normale bruto BPM van € 20.000,- = € 15.750,-.



Wanneer na taxatie de afschrijving 40% bedraagt (de auto is dan dus getaxeerd op 60% van € 75.000,- = € 45.000,-) is de herrekende BPM geen 78,75% maar 60% van de bruto BPM van € 20.000,- = € 12.000,-.



Wanneer de bruto BPM op kenteken ongewijzigd blijft en bij het factureren van de auto aan de hand hiervan de rest BPM zou worden bepaald met de standaard afschrijvingstabel als basis (dat is de enige mogelijkheid), komen de verhoudingen ten aanzien van de betaalde BPM en rest BPM op factuur scheef te liggen.



Daarom wordt de bruto BPM als volgt herrekend:



De € 12.000,- betaalde BPM bij 6 maanden leeftijd moet gelijk zijn aan 78,75% volgens de standaard afschrijvingstabel.



Het nieuwe BPM bedrag op kenteken wordt dan: 12.000 : 78,75% X 100 = € 15.238,-



U kunt dus aan de hand van de bruto BPM berekenen hoeveel BPM er op de aangifte is voldaan.



Als u hierover nog meer vragen heeft of meer informatie wenst kunt u met ons contact opnemen.

U kunt BPM aangifte doen op basis van de forfaitaire tabel van de Belastingdienst. Hierbij wordt er een vast percentage afschrijving gebruikt waarbij er geen rekening wordt gehouden met de specifieke kenmerken van een voertuig (bijvoorbeeld kilometerstand) en de werkelijke waarde van het voertuig. Voor met name wat oudere voertuigen (gemiddeld ouder dan 10 jaar, maar zeker niet altijd) kan dit de meest gunstige manier van BPM aangifte zijn.



De afschrijvingstabel vindt u hieronder:

Forfaitaire tabel   
Is sinds het
tijdstip waarop
de auto of motor
voor het eerst
in gebruik is
genomen, een
periode voorbij
van ten minste
maar
minder
dan
dan is het
percentage
Tel daar bij
op voor iedere
maand die
helemaal of
voor een deel
voorbij is sinds
de periode uit
de eerste kolom
0 dagen1 maand0%8%
1 maand3 maanden8%3%
3 maanden5 maanden14%2,5%
5 maanden9 maanden19%2,25%
9 maanden1 jaar en
6 maanden
28%1,444%
1 jaar en
6 maanden
2 jaar en
6 maanden
41%0,917%
2 jaar en
6 maanden
3 jaar en
6 maanden
52%0,833%
3 jaar en
6 maanden
4 jaar en
6 maanden
62%0,75%
4 jaar en
6 maanden
5 jaar en
6 maanden
71%0,416%
5 jaar en
6 maanden
6 jaar en
6 maanden
76%0,416%
6 jaar en
6 maanden
7 jaar en
6 maanden
81%0,333%
7 jaar en
6 maanden
8 jaar en
6 maanden
85%0,333%
8 jaar en
6 maanden
9 jaar en
6 maanden
89%0,25%
9 jaar en
6 maanden
92%0,083%

Opmerkingen bij de tabel:



* Een periode die begint op de laatste dag van een maand en eindigt op de laatste dag van een kortere maand, is bij de berekening een hele maand. (Voorbeeld: 31 januari tot en met 28 februari is 1 maand, 31 januari tot en met 1 maart is 2 maanden)



*Voor een bestelauto geldt de eerste 5 jaar afschrijving met de forfaitaire tabel. Na 5 jaar is het afschrijvingspercentage van een bestelauto 100%. Dit betekent dat de te betalen rest BPM bij een bestelauto (grijs kenteken) na 5 jaar dus € 0,00 is. Er moet bij import van een grijs kenteken nog wel een opgave Bruto BPM gedaan worden na 5 jaar.



2 rekenvoorbeelden waarbij we de te betalen rest BPM berekenen van 2 voertuigen:



BMW 320d Business Automaat
Leeftijd: 13 maanden en 10 dagen
CO2-uitstoot: 117 g/km
Bruto BPM: € 7.425,-



Afschrijving volgens tabel: 28% (9 maanden) + 5 maanden x 1,444% = 28 + 7,22 = 35,22%
Rest BPM op aangifte volgens de afschrijvingstabel = (100-35,22)/100 x 7.425,- = € 4.810,-



Porsche 911 3.6 Carrera 4 Coupé
Leeftijd: 10 jaar en 1 maand
CO2- uitstoot: 270 g/km
Bruto BPM: € 32.524,-



Afschrijving volgens tabel: 92% (9 jaar en 6 maanden) + 5 maanden x 0,083% = 92 + 0,415 = 92,415%
Rest BPM op aangifte volgens de afschrijvingstabel = (100-92,415)/100 x 32.524,- = € 2.467,-



Als dit doorgerekend wordt naar het einde van de tabel dan betekent dit, dat een auto van 17 jaar en 6 maanden nog 0% rest BPM in zich heeft. Oftewel, een auto ouder dan 17 jaar en 6 maanden heeft € 0,- rest BPM. Er moet dan nog wel gewoon BPM aangifte gedaan worden, ondanks dat de rest BPM € 0,- betreft.



Naast deze “Tabel BPM aangifte methode”, kan in voorkomende gevallen ook een Taxatierapport BPM aangifte of een Koerslijst BPM aangifte voor u een voordelige(r) methode zijn. Vraag onze adviseurs! Bel 024-6632202, stuur een mail, of vul ons formulier op de site in.

Zodra u een auto gaat importeren zult u BPM aangifte moeten doen. Er wordt via het kenteken van de auto een bruto BPM bedrag vermeld bij de auto. Deze vermelde bruto BPM kan verschillend zijn bij dezelfde type auto’s van het zelfde bouwjaar. De bruto BPM wordt bepaald door de aangegeven BPM tijdens het importeren van de auto. Onderstaand vindt u een voorbeeld om de berekening van de bruto BPM op kenteken te verduidelijken:



Stel u heeft een auto geïmporteerd waarvan de bruto BPM gerelateerd aan de CO2-uitstoot € 20.000,- bedraagt. De nieuwprijs/cataloguswaarde inclusief alle opties bedraagt € 75.000,- inclusief BTW/BPM.



De auto is nu 6 maanden oud.



De standaard leeftijdskorting op de BPM (en -afschrijving op de auto) volgens de forfaitaire tabel bedraagt bij deze leeftijd 21,25%. De af te dragen BPM op basis van de afschrijvingstabel is dan: 78,75% over de normale bruto BPM van € 20.000,- = € 15.750,-.



Wanneer na taxatie de afschrijving 40% bedraagt (de auto is dan dus getaxeerd op 60% van € 75.000,- = € 45.000,-) is de herrekende BPM geen 78,75% maar 60% van de bruto BPM van € 20.000,- = € 12.000,-.



Wanneer de bruto BPM op kenteken ongewijzigd blijft en bij het factureren van de auto aan de hand hiervan de rest BPM zou worden bepaald met de standaard afschrijvingstabel als basis (dat is de enige mogelijkheid), komen de verhoudingen ten aanzien van de betaalde BPM en rest BPM op factuur scheef te liggen.



Daarom wordt de bruto BPM als volgt herrekend:



De € 12.000,- betaalde BPM bij 6 maanden leeftijd moet gelijk zijn aan 78,75% volgens de standaard afschrijvingstabel.



Het nieuwe BPM bedrag op kenteken wordt dan: 12.000 : 78,75% X 100 = € 15.238,-



U kunt dus aan de hand van de bruto BPM berekenen hoeveel BPM er op de aangifte is voldaan.



Als u hierover nog meer vragen heeft of meer informatie wenst kunt u met ons contact opnemen.

U kunt BPM aangifte doen op basis van de forfaitaire tabel van de Belastingdienst. Hierbij wordt er een vast percentage afschrijving gebruikt waarbij er geen rekening wordt gehouden met de specifieke kenmerken van een voertuig (bijvoorbeeld kilometerstand) en de werkelijke waarde van het voertuig. Voor met name wat oudere voertuigen (gemiddeld ouder dan 10 jaar, maar zeker niet altijd) kan dit de meest gunstige manier van BPM aangifte zijn.



De afschrijvingstabel vindt u hieronder:

Forfaitaire tabel   
Is sinds het
tijdstip waarop
de auto of motor
voor het eerst
in gebruik is
genomen, een
periode voorbij
van ten minste
maar
minder
dan
dan is het
percentage
Tel daar bij
op voor iedere
maand die
helemaal of
voor een deel
voorbij is sinds
de periode uit
de eerste kolom
0 dagen1 maand0%8%
1 maand3 maanden8%3%
3 maanden5 maanden14%2,5%
5 maanden9 maanden19%2,25%
9 maanden1 jaar en
6 maanden
28%1,444%
1 jaar en
6 maanden
2 jaar en
6 maanden
41%0,917%
2 jaar en
6 maanden
3 jaar en
6 maanden
52%0,833%
3 jaar en
6 maanden
4 jaar en
6 maanden
62%0,75%
4 jaar en
6 maanden
5 jaar en
6 maanden
71%0,416%
5 jaar en
6 maanden
6 jaar en
6 maanden
76%0,416%
6 jaar en
6 maanden
7 jaar en
6 maanden
81%0,333%
7 jaar en
6 maanden
8 jaar en
6 maanden
85%0,333%
8 jaar en
6 maanden
9 jaar en
6 maanden
89%0,25%
9 jaar en
6 maanden
92%0,083%

Opmerkingen bij de tabel:



* Een periode die begint op de laatste dag van een maand en eindigt op de laatste dag van een kortere maand, is bij de berekening een hele maand. (Voorbeeld: 31 januari tot en met 28 februari is 1 maand, 31 januari tot en met 1 maart is 2 maanden)



*Voor een bestelauto geldt de eerste 5 jaar afschrijving met de forfaitaire tabel. Na 5 jaar is het afschrijvingspercentage van een bestelauto 100%. Dit betekent dat de te betalen rest BPM bij een bestelauto (grijs kenteken) na 5 jaar dus € 0,00 is. Er moet bij import van een grijs kenteken nog wel een opgave Bruto BPM gedaan worden na 5 jaar.



2 rekenvoorbeelden waarbij we de te betalen rest BPM berekenen van 2 voertuigen:



BMW 320d Business Automaat
Leeftijd: 13 maanden en 10 dagen
CO2-uitstoot: 117 g/km
Bruto BPM: € 7.425,-



Afschrijving volgens tabel: 28% (9 maanden) + 5 maanden x 1,444% = 28 + 7,22 = 35,22%
Rest BPM op aangifte volgens de afschrijvingstabel = (100-35,22)/100 x 7.425,- = € 4.810,-



Porsche 911 3.6 Carrera 4 Coupé
Leeftijd: 10 jaar en 1 maand
CO2- uitstoot: 270 g/km
Bruto BPM: € 32.524,-



Afschrijving volgens tabel: 92% (9 jaar en 6 maanden) + 5 maanden x 0,083% = 92 + 0,415 = 92,415%
Rest BPM op aangifte volgens de afschrijvingstabel = (100-92,415)/100 x 32.524,- = € 2.467,-



Als dit doorgerekend wordt naar het einde van de tabel dan betekent dit, dat een auto van 17 jaar en 6 maanden nog 0% rest BPM in zich heeft. Oftewel, een auto ouder dan 17 jaar en 6 maanden heeft € 0,- rest BPM. Er moet dan nog wel gewoon BPM aangifte gedaan worden, ondanks dat de rest BPM € 0,- betreft.



Naast deze “Tabel BPM aangifte methode”, kan in voorkomende gevallen ook een Taxatierapport BPM aangifte of een Koerslijst BPM aangifte voor u een voordelige(r) methode zijn. Vraag onze adviseurs! Bel 024-6632202, stuur een mail, of vul ons formulier op de site in.

De nieuwprijs van hier onbekende auto’s wordt in de basis bepaald door de nieuwprijs van het meest vergelijkbare voertuig te gebruiken. Hierin zit dan ook gelijk moeilijkheid, want wat is het meest vergelijkbare voertuig?



Ook kan de nieuwprijs aan de hand van de oorspronkelijke nieuwprijs zonder belastingen in het land van herkomst op het moment van 1e registratie bepaald worden. Om van daaruit naar een Nederlandse netto catalogusprijs te komen dient u hierbij 10% douanerecht voor auto’s van buiten de EU en de transportkosten te tellen tegen de geldkoers van het herkomstland op het moment van 1e registratie.



Omdat deze voertuigen niet voorkomen in de koerslijsten is een taxatierapport voor een onbekend voertuig altijd aan te raden. Daarin kan gedegen onderbouwd worden wat de nieuwprijs is en wat de uiteindelijk te betalen BPM is bij import van het voertuig.



Neem contact met ons op voor meer informatie over dit onderwerp zodat u nooit meer BPM betaalt dan rechtvaardig.

De CO2 uitstoot op motorvoertuigen is een Europese rekeneenheid voor zuinigheid / verbruik. Landen buiten Europa (bijvoorbeeld USA) gebruiken de CO2 uitstoot niet als gegeven. Dat levert problemen op als u een auto van buiten de EU in Nederland wil registreren. De Nederlandse Rijksdienst v/h Wegverkeer (RDW) stelt de CO2 uitstoot bij onbekendheid vaak op een maximum van 350 g/km vast. Dat geeft vervolgens een enorme BPM die niet zelden volledig uit de pas loopt met de werkelijkheid.



U bent niet gehouden de door de RDW op deze wijze vastgestelde BPM te hanteren voor de belastingaangifte.



U dient de CO2 uitstoot op een overtuigende wijze anders aan te tonen. Bolsenbroek & Partners is bekend met betere alternatieven ter vaststelling van een verdedigbare CO2 vaststelling, die aanzienlijk vriendelijker voor uw portemonnee zijn. Toepassing hiervan is inmiddels vaste rechtspraak en dus onomstotelijk. Vraag onze taxateurs/importadviseurs naar uw specifieke mogelijkheden!

Sommige beambten en/of de Belastingdienst-telefoon medewerkers menen dat een auto volledig APK gekeurd moet kunnen worden voordat BPM op taxatie kan worden aangegeven. Dat is echter zeer zeker niet het geval. Uw auto mag geen essentieel gebrek (zogenaamde WOK 1 -status) hebben. Lees hier meer informatie!

Overig

Een erkende taxateur is te allen tijde een register taxateur die voorkomt in de registers van RETM, VRT of TMV. Ook kan een taxateur “Gerechtelijk Beëdigd Taxateur voor hedendaagse voertuigen” zijn.



Wij zijn aangesloten bij de RETM (www.retm.nl) en het VRT (www.taxateurs-vrt.nl), zijn “Gerechtelijk Beëdigd” en al onze taxateurs zijn notarieel beëdigd. Daarnaast zijn wij FEHAC erkend voor klassieke automobielen. (Gerechtelijke beëdiging is een erkenning voor het leven welke tot 2001 werd afgegeven door de Arrondissementsrechtbank. Tegenwoordig beëdigen rechtbanken niet meer.)



Behoed u voor namaak: er presenteren zich meerdere “beunhazen” als erkend taxateur. Wanneer u door vraagt door wie zij dan erkend zijn zullen ze vaak niet veel verder komen dan een vaag verhaal. Het spreekt voor zich dat u hier niet de deskundigheid vindt die een beëdigd RETM/VRT registertaxateur u kan bieden. Als je een reservewiel en een lampje kunt verwisselen en wel eens via Marktplaats op zondag auto’s verkoopt, ben je natuurlijk nog lang geen deskundig taxateur.

Op dit moment:

  • Klassiekers tot 30 jaar oud dienen jaarlijks APK gekeurd te worden.
  • Klassiekers van 30 jaar of ouder en vanaf bouwjaar 1960 dienen 2-jaarlijks APK gekeurd te worden.
  • Klassiekers van voor 1 januari 1960 hebben geen APK-plicht meer.

Vanaf 1 mei 2018:

  • Klassiekers tot 30 jaar oud dienen jaarlijks APK gekeurd te worden.
  • Klassiekers van 30 jaar of ouder dienen 2-jaarlijks APK gekeurd te worden.
  • Klassiekers van 50 jaar of ouder hebben geen APK-plicht meer.

Nee, dat kan niet. De bruto BPM is sinds januari 2013 volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig en heeft niks meer met de cataloguswaarde te maken. Is het voertuig dus van een 1e registratiedatum van na 1-1-2013 dan zegt de bruto BPM niks over de cataloguswaarde. Sinds februari 2008 is een steeds groter deel van de bruto BPM afhankelijk geworden van de CO2 en minder van de netto catalogusprijs. Vanaf 2013 is de bruto BPM dus volledig gebaseerd op de CO2 zonder rekening te houden met de netto catalogusprijs. Bijtelling voor de IB (inkomstenbelasting) wordt gebaseerd op de catalogusprijs (dus inclusief BTW/BPM en inclusief alle aanwezige opties af fabriek). De catalogusprijs staat in de prijslijst en niet op het kenteken.

Nee. Een taxateur die stelt dat hij erkend is door de Belastingdienst schept een verkeerd beeld en wekt daardoor vals vertrouwen op. De Belastingdienst / Douane reikt geen “certificaten” of anderszins op schrift gestelde “erkenningen” uit.



De overheid stelt in haar regelgeving dat een taxatie dient te worden uitgevoerd door een erkend en onafhankelijk taxateur die geen deel uitmaakt van een bedrijf dat handelt in auto’s. Meer stelt zij echter niet en daarmee schept de overheid ook haar eigen onduidelijkheid. Binnen afzienbare tijd zouden we volgens ingewijden mogen verwachten dat er wél een afbakening komt van een “erkend taxateur”. Het is daarbij logisch dat deze gekoppeld zal zijn aan beëdiging of opname in een taxateurs register.



U heeft voor kwalificatie van een taxateur meer aan aantoonbare ervaring en echte erkenningen (BBP taxeert sinds het prille begin van de “Tegenbewijsregeling” en “doet landelijk” het grootste gedeelte van alle importtaxaties). Een diploma autopoetser met mooie praat volstaat niet….

Jazeker! Een taxateur is een WAARDEdeskundige en een expert is in de regel een SCHADEdeskundige. Een schade-expert baseert zijn waarde deskundigheid veelal enkel op wat u en wij op internet kunnen lezen. In de praktijk leidt dit vaak tot onwenselijkheden. Niet voor niets heeft ook het NIVRE register van schade experts sedert 2006 een sub-register voor WAARDE taxateurs.

Als een auto van grijs naar geel kenteken wordt omgebouwd is er altijd BPM verschuldigd. Indien de auto een Nederlands grijs kenteken had en dat wordt een geel kenteken dan moet de rest BPM worden berekend op basis van Bruto BPM van de identieke/meest vergelijkbare auto op geel kenteken. De Bruto BPM van de grijs kenteken auto kan daarbij niet het vertrekpunt zijn. De bruto BPM die afgegeven is voor de grijs kenteken auto is niet meer van toepassing en niet de basis voor de berekening. De berekening van de rest BPM kan in dat geval uitsluitend met behulp van de BPM tabel (zie https://www.bbpartners.nl/wat-doen-wij/bpm-aangifte/ voor de verschillen) en is op basis van de bruto BPM van de meest vergelijkbare geel kenteken auto.



U kunt natuurlijk ook een “grijs kenteken auto” (bedrijfsauto) afkomstig uit het buitenland hebben, die u hier in Nederland wilt ombouwen naar en registreren als personenauto op geel kenteken. In dat geval kunt u wel de BPM bepalen op basis van de werkelijke waarde met behulp van een taxatierapport.



Ook kan er een situatie bestaan waarin een Nederlandse grijs kenteken auto binnen 5 jaar na registratie is overgedragen aan een particulier. De ondernemer dient op het moment van overdracht de rest BPM o.b.v. de grijs kenteken grondslag te betalen. Wordt de auto vervolgens omgebouwd naar geel kenteken? Wees dan even alert en neem contact op met ons! U betaalt dan niet zonder meer rest BPM o.b.v. geel kenteken.

KOM IN CONTACT