Een vraag die wij vaak ontvangen is: “Waar blijft mijn kenteken?”. Helaas hebben wij daar geen invloed op. De RDW (Rijksdienst van Wegverkeer) is de instantie die een kenteken uitgeeft. De RDW is dus de partij bij wie u kunt navragen wat de status is van uw kentekenaanvraag.

Dat u na import snel met uw auto wilt rijden of dat u de auto snel wilt afleveren aan uw klant is begrijpelijk. Import van een auto en haast laten zich helaas slecht combineren. Nadat u met uw import auto bij de RDW bent geweest voor de identificatie dient u uw BPM aangifte in te leveren bij de Belastingdienst. Hier vindt u meer informatie: welke stappen moet ik ondernemen voor een BPM aangifte?

Als u uw BPM aangifte heeft gedaan zal de Belastingdienst, na behandeling van uw BPM aangifte, u een betaalbericht per email versturen. Hierin staat het BPM bedrag dat u dient te betalen aan de Belastingdienst. Zodra de Belastingdienst uw betaling heeft ontvangen zal er een signaal naar de RDW gaan (het zogenaamde “fiscaal akkoord”). De RDW zal vervolgens uw kentekencard versturen naar het adres zoals vermeld op de BPM aangifte die u heeft ingeleverd. Dan kunt u vervolgens kentekenplaten laten maken door een erkend kentekenplaatfabrikant (een lijst vindt u hier: kentekenplaatfabrikanten).

Wilt u de status van uw kentekenafgifte weten? U kunt dan als kentekenhouder met uw DigiD inloggen bij de RDW en zien welke voertuigen u op uw naam heeft. Staat uw nieuwe kenteken hiertussen maar u heeft ‘m nog niet? Dat volgt de kentekencard in de regel een dag later met de post.

Heeft u vragen over uw kenteken? Neem dan contact op met de RDW via 0900 0739 (Particulier € 0,10 per minuut) of zakelijk via 0900 9739 (€ 0,10 per minuut).