Gisteren publiceerde de RDW ‘Herstart import zware voertuigen en schadekeuringen vanaf 28 april‘. Hier uit maakten niet alleen wij, maar ook BOVAG op dat importauto’s met schade weer door de RDW geïdentificeerd gaan worden op het keuringsstation. De titel van het bericht is dan ook even hoopgevend als ‘misleidend’. De RDW verduidelijkt verder:
24 april 2020 Vanaf 28 april start de RDW weer met importkeuringen van zware bedrijfsauto’s en zware aanhangwagens. Daarnaast start de RDW weer met het keuren van Nederlands gekentekende personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s die na schade een status ‘verbod voor rijden op de weg’ hebben gekregen en weer zijn gerepareerd. Afspraken maken is inmiddels weer mogelijk.
De vaagheid zit hem in ‘Nederlands gekentekende’. Het gaat dus énkel om Nederlands geregistreerde auto’s die eerder een WOK (1) schade (zware schade) hebben opgelopen waarna het NL kenteken tijdelijk ongeldig (verbod rijden op de weg) is gemaakt. Een met dergelijke schade geïmporteerde auto wordt dus nog altijd door de RDW niet geïdentificeerd.
Hiaat in RDW Corona Noodprocedure
Binnen de RDW Corona noodprocedure wordt bij opgave identificatie een vraag gesteld:
- Het voertuig heeft (herstelde) schade (ja/nee).
Een héle lastige vraag wanneer je deze moet beantwoorden en:
- je weet dat het voertuig bij een vorige eigenaar, 3 jaar geleden, een scherm en koplamp in elkaar heeft gehad.
- je weet dat RDW geen schadevoertuig als bedoeld in Artikel 1.1 Regeling voertuigen (WOK/zware schade) identificeert binnen de noodprocedure.
- je je afvraagt: wanneer je voertuig dus geen WOK schade heeft; kan je dan nee invullen?
- wanneer je geen WOK schade schade voertuig hebt, en je vult ‘ja’ in; wat doet RDW dan met de auto? Mag je de auto dan wél laten zien onder de noemer van ‘steekproef’?
- je je afvraagt: hoe interpreteert de individuele RDW-er het antwoord ‘Ja’ maar jij wéét of meent dat je geen WOK schade hebt.
- je je afvraagt: hoe belangrijk kan (al dan niet in (ver) verleden herstelde schade) voor de identificatie zijn?
- je al eens hebt meegemaakt dat je op een herstelde schade, die niet onder de WOK viel, toch alsnog een WOK kreeg.
Het is lastig te begrijpen waarom de RDW zo krampachtig om blijft gaan met de herstart van identificatie van importvoertuigen met schade. Ook ‘BOVAG heeft diverse gesprekken gevoerd met RDW en is blij dat RDW ook deze importkeuringen weer gaat uitvoeren. Die is namelijk erg belangrijk voor de bedrijfsvoering van BOVAG-leden.’
BOVAG en RDW hebben elkaar dus ook niet goed begrepen.
Tijdelijke importprocedure
De tijdelijke coronaprocedure voor import van personenauto’s, lichte bedrijfsauto’s, twee- en driewielers, blijft voorlopig ongewijzigd. Wanneer de RDW weer importkeuringen aan particulieren gaat aanbieden, is op dit moment onduidelijk. Zij kunnen momenteel wél met onze hulp een voertuig importeren en op naam zetten. Meer informatie hierover vindt u hier.