Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

RDW geeft niet langer ‘bewijs van import’ af.

De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) is per 19 september jl gestopt met de afgifte van het ‘Formulier t.b.v. BPM-aangifte’. Het formulier wordt enkel nog digitaal aan de Belastingdienst verzonden. Dit is bijzonder nadelig en gaat ongetwijfeld tot grote verwarring blijken. Wij hebben ons inmiddels gemotiveerd verzet tegen deze werkwijze. Zowel bij de RDW als bij de Belastingdienst. Dit verzet wordt echter genegeerd alsof het niet is gegeven.

Waarom is het zo nadelig dat u dit formulier niet meer ontvangt?

  • Niet zelden wordt door RDW medewerkers een fout gemaakt bij het overnemen van de buitenlandse voertuiggegevens.
  • Bij import worden de buitenlandse registratiedocumenten ingenomen door de RDW. Indien u geen goede kopie heeft gemaakt, heeft u achteraf geen controle meer op de juistheid van de gegevens die door de RDW zijn verwerkt.
  • De BPM aangifte is aldus niet langer in te vullen met behulp van de gegevens op dit formulier. De BPM aangifte vraagt echter om gegevens die op het formulier staan vermeld.
  • Heeft u geen kopie gemaakt van het buitenlandse kenteken en u moet uw BPM-aangifte na de RDW keuring nog invullen? Dan heeft u geen gegevens om het formulier te kùnnen invullen.
  • U heeft geen controle op de daadwerkelijke digitale overdracht van RDW naar Belastingdienst.
  • U heeft geen controle op de juistheid van de digitale overdracht van de gegevens die de RDW naar de Belastingdienst.
  • Vraag daarom altijd om een CC bericht of bevestiging anderszins van verzending door RDW aan

Dit besluit van RDW en Belastingdienst zet u als importeur dus op achterstand. Om de eventuele ‘schade’ te beperken, is het belangrijk dat u zélf ook een goed dossier van uw import aanlegt. Neem hierin in ieder geval op:

  • Een kopie van het volledige buitenlandse registratiedocument
  • Uw (originele) Certificaat Van Overeenstemming (CVO)
  • Indien u geen kopie-bewijs van verstrekking (van RDW aan Belastingdienst) heeft ontvangen; mail de RDW dan (info@RDW.nl) met een bevestiging dat u ondanks de expliciete vraag géén verzendbewijs/kopie formulier heeft ontvangen.

Uiteraard zijn wij in voorkomende gevallen graag van dienst indien u door bovengenoemde situatie vastloopt.

Facebook
Twitter
LinkedIn

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Abonneer u op onze nieuwsbrief en mis niets van het laatste nieuws en updates.