BPM berekenen voor een gebruikte auto in 2019

Als u een gebruikte auto importeert moet u BPM aangifte doen. In 2019 zijn er een aantal punten waar u specifiek op moet letten. Naast de nieuwe WLTP meting en het verdwijnen van de brievenbussen van de Belastingdienst zijn er nog meer aandachtspunten.

Het juiste BPM tarief

Zoals altijd mag u gebruik maken van alle BPM tarieven van ieder jaar vanaf de datum 1e registratie van de auto. Van deze BPM regimes mag u het meest gunstige kiezen.

Een voorbeeld:

Deze Volkswagen Polo heeft een datum 1e toelating van 10-2016. Dit betekent dat u voor deze auto gebruik mag maken van de tarieven van 2016, 2017, 2018 en 2019 voor de berekening van de historische bruto BPM. Hieruit kiest u de meest gunstige.

Dit is wettelijk zo bepaald. Iemand had een vergelijkbare auto in 2017 kunnen importeren, dan was de keuze 2016 of 2017. Iemand had een vergelijkbare auto ook in 2018 kunnen importeren. Dan was de keuze 2016, 2017 of 2018 en zo geldt dat voor alle auto’s. Een auto met een datum 1e toelating van 2005 mag dus alles tarieven gebruiken tussen 2005 en 2019.

Alle BPM historische BPM tarieven vindt u hier: BPM tarieven. Hieruit blijkt dat dat een behoorlijke uitdaging is, maar gelukkig bestaan daar hulpmiddelen voor.

Voor de Polo uit het voorbeeld is de berekening als volgt:

De CO2 uitstoot volgens de advertentie is 142 gram per kilometer (straks hier meer over). Als we er vanuit gaan dat dat klopt zijn dit bruto BPM bedragen:

2016 € 6.976,-
2017 € 8.021,-
2018 € 8.193,-
2019 € 8.351,-

In dit geval is het tarief van 2016 dus het meest voordelig en gebruikt u die voor de bruto BPM berekening en de te betalen BPM.

De juiste CO2 waarde

Sinds 1 september 2018 zijn alle nieuwe auto’s verplicht gemeten volgens de WLTP norm. Dit betekent dat een model alleen nog geregistreerd kan worden met een Certificaat van Overeenstemming (CVO) met daarop de CO2 uitstoot volgens de WLTP gemeten. Iedere fabrikant heeft dus voor 1 september 2018 alle modellen opnieuw gekeurd (of een nieuw model geïntroduceerd met deze meting).

Met een NEDC gemeten auto (de voorganger van WLTP) is het niet meer mogelijk deze te registreren voor de 1e keer (uitzondering als deze is aangemeld voor de restant voorraadregeling). Als een auto een buitenlandse (Europese) registratie heeft kan deze altijd in Nederland geregistreerd worden.

Alle BPM tarieven sinds 2013 zijn volledig gebaseerd op basis van de gemiddelde/gecombineerde CO2 uitstoot. Deze uitstoot vindt u op het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Vaak staat de uitstoot ook op het buitenlands kenteken vermeld bij code V7.

PM2019-voorbeeld-kenteken-code-v7

Het is dus heel belangrijk dat u de juiste CO2 uitstoot weet om de bruto BPM te berekenen. Het CVO is hiervoor altijd het belangrijkste document om dit aan te tonen.
Bij een auto van voor september 2017 zal vrijwel altijd de CO2 uitstoot in een waarde volgens NEDC-meting zijn vermeld. Vanaf september 2017 is er een overgangsperiode waarin fabrikanten nog NEDC of al WLTP gemeten hebben. Een datum 1e registratie vanaf 1 september 2018 is altijd WLTP (behalve dus de restant voorraadauto’s).

Voor de BPM aangifte mag u in 2019 nog gewoon gebruik maken van de NEDC waarde, wat vrijwel altijd de lagere waarde is. De WLTP meting zou “realistischer” zijn, wat betekent een hogere waarde van de CO2 uitstoot in de praktijk.

Voor een WLTP gemeten auto mag u gebruik maken van de NEDC 2.0 waarde. Dit is een teruggerekende WLTP waarde, gebaseerd op de NEDC rekenmethode. Deze NEDC 2.0 waarde staat (meestal) het CVO. Voor een auto die volgens de NEDC is gemeten kunt u gewoon de CO2 uitstoot gebruiken zoals vermeld op het CVO of het kentekenbewijs.

De Volkswagen Polo uit het voorbeeld heeft in de advertentie een CO2 uitstoot staan van 142 gram per kilometer. Volgens onze gegevens had deze Polo in Nederland destijds 129 gram per kilometer. Het zou in theorie kunnen dat dit komt door bijvoorbeeld grotere velgen, maar hieruit blijkt dat het belangrijk is om de echte CO2 uitstoot te weten.

Er bestaan verschillen in Europa, waarbij “dezelfde” auto een hogere of lagere CO2 uitstoot heeft dan in Nederland. Omdat dit de bruto BPM bepaald en dus de te betalen BPM is het belangrijk om de juiste waarde te gebruiken. Voor de BPM aangifte moet de waarde gebruikt worden die op het CVO staat vermeld.

De juiste BPM aangifteformulieren

Iedere keer dat er wat verandert in de manier van BPM berekenen of BPM aangifte doen veranderen ook de BPM aangifteformulieren. De laatste jaren was dit vooral op 1 januari. Op 1 januari 2019 is het laatste formulier online geplaatst. Het meest recente formulier vindt u hier op de website van de Belastingdienst: aangifte, melding of opgaaf BPM.

Nadat u het formulier heeft ingevuld verstuurt u het formulier naar de Belastingdienst in Heerlen:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

procedure in 2019

De procedure is verder niet gewijzigd in 2019. U gaat eerst naar de RDW waar de auto “geïdentificeerd” wordt. Nadat u daar bent geweest kunt u de BPM aangifte versturen naar de Belastingdienst. Vervolgens ontvangt u per email een betaalverzoek waarmee u de resterende BPM kunt betalen. Van de RDW ontvangt u kentekenbewijs nadat de BPM is betaald en daarna kunt u de kentekenplaten laten maken. De auto staat dan in uw bedrijfsvoorraad of is direct tenaamgesteld op naam van de aangever.


Schade Alert

Schade Alert; Omgekeerde schadesturing!

Schade Alert

Met de recente oprichting van Schade Alert Verzekerden Hulpdienst B.V. heeft Bolsenbroek & Partners er een zakelijke zus bij. Belangrijker dan dat is het feit dat de auto- en schadeherstelbranche via Schade Alert een perfect instrument in huis kan halen om haar klanten bij te staan met het verhalen van schade voor klanten die zijn aangereden. Samenwerking leidt tot meer omzet uit schadeherstel, behoud van de klant en een bétere vergoeding voor de werkzaamheden.

WA verzekerde automobilisten zonder rechtsbijstand zijn altijd aangewezen op zichzelf als zij schade moeten verhalen. De WA verzekeraar doet niets en zou ze iets doen, dan kun je er niet zo veel van verwachten. Vanuit de ervaring en expertise binnen B&P heeft Frank Bolsenbroek een innovatieve nieuwe dienstverlening opgezet. Daarbij is de kennis van Bolsenbroek & Partners aangevuld met kennis uit de verzekeringswereld. Bolsenbroek: "Wij spreken beide talen en dat is úniek!" Bij het verhalen van schade richt Schade Alert zich primair op de veroorzaker en tegelijkertijd, maar secundair, op diens verzekeraar. De veroorzaker is en blijft verantwoordelijk. Diens verzekeraar heeft dat risico slechts 'gekocht' tegen de premie.

"Deze benadering zal leiden tot een snellere en eerlijkere afwikkeling van schades." aldus Frank Bolsenbroek.

Overigens is Schade Alert ook in te zetten door cascoverzekerden met verhaalbare schade. Een aspect als waardevermindering na schade en correcte vergoeding van vervangend vervoer, is ook voor cascoverzekerden vaak een bron voor discussie met hun cascoverzekeraar.

Schade Alert is ambitieus van start gegaan en wordt zeer positief ontvangen door de meest uiteenlopende partijen. Het belang voor het autobedrijf zit hem in een aanmerkelijk hogere potentie voor schadeherstel zonder dat de verzekeraars daar ongezonde invloed op kunnen uitoefenen. Autobedrijven kunnen zich geheel vrijblijvend maar professioneel ondersteund aansluiten tegen afname van een Schade Alert Promotiepakket. Via de webshop zijn uitgebreide promotiemiddelen voorhanden.

Meer informatie op de website van Schade Alert: www.schadealert.nl.


Full Service Import voor autobedrijven

Uiteraard komen wij voor taxatie en advies bij u op locatie! Dat is nog altijd meest gebruikelijk. Maar het kán ook anders! Importeren zonder zorgen en zónder zelf naar de RDW te moeten en zelf de afhandeling bij de Belastingdienst te doen? Goed en zorgvuldig geregeld met een optimaal financieel resultaat? Wij kunnen voor u het complete import traject verzorgen. Het enige wat u zelf nog moet doen, is de auto(‘s) zoeken en kopen. Na aankoop en transport naar onze vestiging in Heumen handelen wij alles voor u af. Vanaf het keuren bij de RDW tot en met het afhandelen van de voor u meest gunstige manier van bpm-aangifte doen.

  • Geen verrassingen achteraf: voor aankoop een indicatie van de te verwachten rest-bpm dus
  • Zekerheid van een met zorg opgestelde bpm-aangifte op basis van de voor u meest voordelige bpm-aangifte.
  • Op onze vestiging in Heumen beschikken wij over een optimaal verlichte bedrijfshal waarin onze taxaties worden uitgevoerd. Alle auto’s worden gewassen, staan droog en worden perfect uitgelicht.  Dat staat garant voor het best mogelijke fiscaal-financiële resultaat.
  • Geen omkijken naar de afhandeling bij de RDW. Wij ontlasten u volledig!  Haperingen in dit proces zijn onze zorg!
  • Geen omkijken naar de bpm-aangifte. Wij zorgen dat u nooit teveel betaalt en dat uw aangifte op de correcte manier en binnen de tijd die daarvoor staat wordt afgewikkeld. U betaalt zélf de BPM aan de Belastingdienst nadat wij het betaalbericht gecontroleerd hebben.
  • Geen ‘Strijkstok Service’ via een ‘tussenpartij’ die zelfstandig voor u BPM voorschiet, achteraf bezwaar maakt en door u teveel betaalde BPM terughaalt. HOT ITEM in de politiek!
  • Verzekerd van de meest perfecte juridische bijstand: in voorkomende gevallen zijn door ons opgestelde bpm-aangiften verzekerd van juridische bijstand.
  • Duidelijke Excel overzichten met daarin alle informatie over de vordering van het importproces. Deze lijst kunnen wij u in overleg, geautomatiseerd op een aantal momenten in de week sturen.

Interesse in deze meest optimale Full-Service importbegeleiding? Offerte? Neem contact op en maak een afspraak!

Hoe werkt de Full Service import van B&P?

Stap 1

Zodra u auto(‘s) in aankoopoverweging heeft, vraagt u ons vrijblijvend een indicatie van de rest BPM. Meest eenvoudig via dit formulier (deze vindt u hier).  Het aanschaffen van de auto(s) doet u zelf. Wij doen geen aankoopkeuringen in het buitenland. Dit kunt het beste door een lokaal bedrijf laten uitvoeren indien u dat wenst. Zodra u de auto(‘s) heeft aangeschaft, kunt u deze rechtstreeks vanuit het buitenland naar onze vestiging in Heumen laten transporteren. Dit transport kunnen wij ook voor u verzorgen.

Stap 2

Zodra de auto(s) bij ons gearriveerd zijn, berekenen wij de meest gunstige manier van BPM-aangifte. Wij informeren u over het definitieve bedrag. De auto(‘s) worden door de RDW ingevoerd in het Nederlands kentekenregister en de BPM-aangifte wordt voor u ingediend. U ontvangt ter betaling van de BPM naar keuze zelf een email van de Belastingdienst of via ons en na onze controle op juiste terugkoppeling van de Belastingdienst.   Na het betalen van de bpm ontvangt u het bewijs van inschrijving van de RDW, waarmee u de auto op naam van uw klant kunt overschrijven. De auto is nu officieel geïmporteerd in Nederland tegen de meest optimale rest-BPM.

Stap 3

Uw auto(s) kunnen op transport naar uw locatie of desgewenst rechtstreeks naar uw klant.

Neem voor meer informatie gerust contact met ons op voor een vrijblijvende prijsopgave. Vragen? Wensen? Wij helpen u graag.


De digitalisering van de BPM aangifte

In 2019 is het nog steeds de bedoeling dat een BPM aangifte op papier geprint wordt. Daarna moet er een envelop omheen, een postzegel (of waarschijnlijk 2) er op en per post versturen. De Belastingdienst en IT blijft toch blijkbaar een lastige combinatie. Waar ongeveer iedereen digitaal alles verstuurd om bomen te sparen en snel alles compleet verstuurd gaat dit bij de BPM aangifte nog steeds niet. Maar heel langzaam lijkt daar nu wat verandering in te komen.

Papier en halfdigitaal

Op dit moment kun je het formulier downloaden en deze “digitaal” invullen op de computer. Dit formulier is vorig jaar op 1 november gewijzigd. Voor de meesten zal dit een behoorlijke uitdaging zijn om het formulier goed in te vullen en het is er zeker niet makkelijker op geworden.

Op de site van de Belastingdienst word je ook behoorlijk richting het huidige BPM regime gestuurd, tenzij je alle BPM regimes wilt gaan berekenen die mogelijk zijn. Alle BPM regimes vanaf de datum 1e toelating in Europa mogen namelijk gekozen worden voor de juiste BPM aangifte. Succes als je dit met de hand wilt gaan berekenen.

Proef digitaal voor particulieren

De Belastingdienst is onlangs gestart met een proef voor digitale aangifte. Particulieren kunnen BPM aangifte doen voor een “gewone” personenauto of motor. Echter alleen voor een tabelaangifte en niet voor een koerslijst of aangifte met een taxatierapport.

(Mag dat? Alleen de aangiftetabel gebruiken (de voorkeur van de Belastingdienst) waardoor de aangifte makkelijker wordt? Waarschijnlijk wel omdat het een “proef” is.)

Particulieren kunnen inloggen met de DigiD en BPM aangifte online indienen. Wil je als particulier een koerslijst of taxatierapport gebruiken? Dan kun je dus niet meedoen met deze proef.

Digitaal voor iedereen?

Het zal nog wel even duren voordat iedereen digitaal aangifte kan gaan doen. Zonde, want op dit moment wordt alles geprint, verstuurd per post in een envelop naar Heerlen, waarna het door de Belastingdienst in Heerlen weer wordt ingescand om digitaal te versturen naar de kantoren van de Belastingdienst. Hoe makkelijk zou het zijn om gewoon alles digitaal te versturen?

Op dit moment moet u dus de BPM aangifte versturen per post naar:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen


Nieuwe stem aan de telefoon!

En een nieuw gezicht achter de balie bij Bolsenbroek & Partners! Liselotte Bolsenbroek werkt sinds 1 maart eveneens binnen het bedrijf van vader Frank. Liselotte 'bevrouwt' de receptie op woensdag, donderdag en vrijdag. De andere dagen is Liselotte bezig met haar eigen bedrijf. Uiteraard is en blijft ook Marleen (al weer 12 jaar bij B&P!) ons aanspreekpunt aan receptie en telefoon. Zij kan zich nu echter vollediger concentreren op de administratie van onze bedrijven. Sinds 1 maart is Schade Alert aan de activiteiten toegevoegd waardoor de administratie toeneemt. Later meer over Schade Alert! Interessant voor onze B&P klanten! Liselotte is, na Floris en Roos, nu het derde 'kind' van Frank en Jacquelin dat binnen het bedrijf werkzaam is.  Veel succes Liselotte!


Open brief aan Staatssecretaris Snel in het kader van het debat Autobelastingen op 13 februari 2019

Geachte heer Snel,

Ik heb al vaak vergeefs tot u proberen door te dringen om u daarbij bewust te maken van de mijns inziens onmogelijkheid van uw plannen ten aanzien van de fraudebestrijding bij het importeren van ‘auto’s uit Duitsland’. Helaas dring ik niet tot u door. En dat is jammer! U bent namelijk best nog wel onervaren op dit onderwerp en ik ben dat niet. Ik werk al 15 jaar aan een rechtvaardige BPM. Daarin heb ik veel bereikt en misstanden rechtgezet. Op de BPM als heffing is namelijk áltijd wel wat aan te merken geweest en van het een kwam weer het ander. Overigens ontken ik niet dat er géén fraude plaats zou vinden. Dit vindt overal plaats waar geld mee gemoeid is. En ook ik heb last van deze fraude. Echter schiet u met een kanon op een mug!

U roert in dit kader het probleem aan dat met de import gefraudeerd wordt doordat voertuigen gestript worden voordat ze de grens overkomen en aircoknopjes worden afgeplakt. Ik zal niet zeggen dat dit niet gebeurt (dergelijke gestripte auto’s behandel ik overigens niet als taxateur) maar uit het debat blijkt dat óók u niet kunt aangeven hoe vaak dit voorkomt en hoeveel ‘tientallen miljoenen’ u daardoor misloopt. Ik bestrijd dan ook dat er hiérdoor een probleem bestaat dat u op de aangekondigde wijze zou kunnen bestrijden. Om dit probleem te bestrijden zou inderdaad een samenwerking tussen RDW en Belastingdienst een prima oplossing kúnnen zijn. Uw voorgestelde uitwerking zal echter slechts leiden tot een EU verboden stagnatie van de registratie. Een ‘alert’ van de RDW naar de belastingdienst kan dit veel eenvoudiger oplossen én uitroeien. Maar dan moet de belastingdienst wél acteren. Dat kan echt niet heel moeilijk zijn. Ik leg het u graag persoonlijk uit. Daarbij stel ik wel dat deze fraude m.i. weinig omvangrijk is. Een dergelijke auto is aan het lage BPM bedrag dat de RDW communiceert, ook direct herkenbaar als ‘schadeauto’ en dat maakt de auto ook weer heel lastig verkoopbaar. Consumenten doorzien dit direct en willen dat niet.

Wat u nu wilt en stelt kán momenteel niet in relatie tot het feit dat BPM een aangiftebelasting is die door de Inspecteur uitsluitend (en ook uitsluitend door de Inspecteur) kan worden gecorrigeerd door middel van een naheffing en een eventuele boete. Een dwingende rol daarin van de Inspecteur, en al hélemaal niét van de RDW, past wettelijk niet in het systeem van deze aangiftebelasting. In het verleden is daarover ruimschoots jurisprudentie ontstaan. De inspecteur kan uitsluitend naheffen. Wilt u dat nu werkelijk weer gaan proberen? Dat levert nóg meer procedures op.

Volgens mij heeft u vooral problemen met de praktijken die zich massaal richten op bezwaar tegen de eigen aangifte. Een importadviseur (die tegen de bepalingen in die situatie vaak ook ‘taxateur’ is, wat op zichzelf al niet mag en eenvoudig te bestrijden is) maakt een BPM aangifte op hoog niveau, rekent de hoge BPM af met zijn klant en maakt vervolgens bezwaar/beroep tegen de eigen – te hoge- aangifte. Hij krijgt bij een gegrond bezwaar geen proceskostenvergoeding, maar wél een BPM teruggave. Indien dergelijke procedures in grote getale plaatsvinden, verstoppen die de voortgang en leiden deze tot overdreven werklast. Ik ben met u eens dat dit onwenselijk is.

Ik hoor u echter ook zeggen dat er sprake is van ‘import van dure auto’s met schadetjes die wij niet met het blote oog kunnen zien. Dit betreft voor het grootste deel overdreven en gefingeerde schadegevallen. Dié haalt de RDW er direct uit! Groot voordeel is dat die auto’s toch al bij de RDW zijn voor de keuring’. Om met het laatste te beginnen; de RDW keurt geen voertuigen ter import. EU-rechtelijk kan de RDW uitsluitend identificeren en geen technische keuring uitvoeren. De auto is in de andere lidstaat namelijk al ‘gekeurd’. Vrij verkeer van goederen. Het gaat énkel om registreren. Dat geldt in dezelfde lijn voor een fiscale beoordeling ten aanzien van de waarde. Dat past niet binnen de EU regels rond het vrije verkeer van goederen.

De kérn van uw probleem zit meer besloten in uw vaststelling: ‘import van dure auto’s met schadetjes die wij niet met het blote oog kunnen zien.’ Dit betreft voor het grootste deel overdreven en gefingeerde schadegevallen.’. Dergelijke taxaties maak ik met mijn 20 taxateurs ook. Het is wellicht zelfs de overhand qua aantallen. U bagatelliseert de noodzaak en het nut van taxaties die iets zeggen over gebruiksschades. Is er dus iets mis mee? Nee, mijnheer Snel. Daar waken wij wel voor! Het zal altijd verdedigbaar zijn maar ook vatbaar voor discussie. Die discussie is in het verleden regelmatig gevoerd bij de rechtbanken, gerechtshoven en Hoge Raad. Wat kan en niet kan, is uitgekristalliseerd. Als deskundigen zien wij namelijk meer dan ‘wij’ waar u uzelf en uw collega’s mee bedoelde. Het totaal aan gebruiksschade abstraheren wij van wat er aan volgens in de branche gebruikelijke normen aan normale gebruiksschade zichtbaar mag zijn. Zo houden wij de bovenmatige gebruiksschades over en die zijn dan in een taxatierapport te verwerken. Dat doen we als het kán en niet per definitie altijd. Echter; er zijn bepaalde Inspecteurs die hiertegen blijven ageren. Tegen beter weten in, wanneer zij de jurisprudentie er op na zouden slaan. Ik moet daar echter bij zeggen dat de belastingdienst daar momenteel eigenlijk nog maar weinig op uit doet. Ik ga er daarbij van uit dat ze dat doen uit berusting en steeds meer overtuiging.

Mij is uit ervaring bekend dat zowel de RDW als de Belastingdienst er desondanks toch iets van vindt. Door er nu het ‘fraude verhaal’, dat –nogmaals- nooit is onderzocht op aantallen en bedragen, bij te halen, bewerkstelligt u een oplossing voor de kern van het eigenlijke probleem; de discussie omtrent de gebruiksschade en de mate van aftrek daarvan. Door daar de RDW iets van te gaan laten vinden, rakelt u de reeds uitgekristalliseerde discussie in alle hevigheid weer op waarbij u de diensten inzet van een op dit vlak argeloze partij; de (arme) RDW!

Dat gaat énorm contraproductief werken en het kan niet anders dan dat het u een Europese tik op de vingers zou gaan kosten.

Dan nog even over de aantallen: 255.208 importen in 2017. In uw schatting zat u er dus even 55.000 naast. Schrok ik wat van, dat u die cijfers niet paraat heeft en er 25% naast zit. Die aantallen zijn niet gegroeid doordat het met ‘de BPM fraude mogelijkheden’ zo lucratief is om te importeren. Nee mijnheer Snel; door de, ook in dit debat besproken, belachelijke subsidies aan bijvoorbeeld de Outlanders en de Tesla’s en het woud aan rare bijtellingsregimes heeft de overheid ons gebruikte wagenpark en daarmee de voorraad te koop staande Nederlandse auto’s enorm verschraald. Er is hier gewoon weinig meer te koop waar de gebruikte autokopers interesse in hebben. De ‘gewone man’ moet zijn auto importeren. De calculerende DGA reed namelijk in een subsidieslurper en de vertegenwoordiger in de zakelijk voordeligst bijtellende diesel. Dat levert niet de gebruikte auto voor de gewone man.

Tot slot schets ik nog even het scenario zoals u dat voor ogen heeft en hoe dat in de praktijk dan uitwerkt wanneer de RDW het rapport niet valideert:

  • De importeur gaat met zijn importauto en BPM aangifte v.v. taxatierapport naar de RDW.
  • De RDW keurt taxatierapport af en bepaalt dan kennelijk de waarde.
  • De importeur is het er niet mee eens maar wil rijden en ‘accepteert’ de aanpassing.
  • De importeur betaalt de door de RDW gecorrigeerde BPM aan de belastingdienst.
  • De importeur maakt bezwaar tegen de geforceerde aanpassing van zijn BPM aangifte (of laat dat doen door gespecialiseerde juristen).
  • Het bezwaar wordt akkoord bevonden. Dat kan feitelijk geen andere conclusie zijn. (u bent 250,- PKV verschuldigd).
  • Het bezwaar wordt eigenwijs afgewezen en er volgt beroep. Dat kan feitelijk geen andere conclusie zijn. (u bent 503,- PKV en griffierecht 338,00 verschuldigd).
  • Risico op voortdurende procedures tot aan EU hof die niet te winnen zijn.
  • Importeurs die ‘vergeten’ om bezwaar te maken, benadeelt u willens en wetens!

Wees wijs, mijnheer Snel! Denk hier nog eens goéd over na en kom graag een keer mét ons praten in plaats van óver ons.

Met meeste hoogachting,

Frank Bolsenbroek

Debat zien? Het debat op 'debat gemist'. 

 


'Sjoemelen met auto-import wordt moeilijker: kabinet pakt 'boefjes'​ aan'​

Fake News bestaat dus echt

Wat een schandelijk bericht gisteren in een uitzending van RTL Nieuws! (hier kunt u het bericht "Sjoemelen met auto import wordt moeilijker..." lezen). De NOS laat zich er vooralsnog niet voor lenen. Staatssecretaris Menno Snel komt dus kennelijk af met de 'onafhankelijke taxatie', gecontroleerd door de 'onafhankelijke overheid' waarbij hij zelf aangeeft dat dit 'meer BPM oplevert'. Gaat de RDW dit dan uitvoeren? Dat laatste is vandaag bevestigd. 

Grootste giller in dit bericht/nieuws item in de uitzending van RTL Nieuws was wel het tonen van een auto waarvan de deur van de kennelijk als schadeauto ingevoerde auto geschuurd en geplamuurd maar nog niet gespoten was. Dat is een stukje waardevermindering dat nog maar een schamel BPM voordeeltje oplevert. De onwetende importeur was kennelijk -en onterecht- bang voor een WOK melding en communicatie. Dat effect is al door ons geëlimineerd en bestaat niet meer. Een schadeauto kan gewoon worden ingevoerd en het WOK gegeven wordt niet meer gecommuniceerd. De importeur in kwestie is gewoon bestolen van zijn extra BPM 'voordeel' (lees: zijn EU recht!) op BPM afdracht op basis van de werkelijke waarde van de auto ten tijde van het overschrijden van de landsgrens.

En vervolgens vertelt meneer Dietz van de RDW dat er vaak getracht wordt BPM te ontduiken 'door een aircoknopje te verwijderen'. Wanneer je dat als RDW-er beweert, sta je anno 2019 toch wel héél ver van de RDW werkvloer verwijderd. Dan ben je gewoon een regelrechte 'anti-import-populist' die het liedje van Menno Snel fluit om een kennelijke opdracht van -toch al- je broodheer in de wacht te slepen. Zo oprecht is de RDW niet gebleken in het verleden. Regelmatig -zie ook de 'misleidende WOK publicatie' (eigen woorden RDW), de al eerder verboden keuring van importauto's (identificeren mag), de discutabele (thans in geschil) vergoeding voor die identificatie, de jaren geleden afgeschafte wachttijd voor de import en ga zo maar door. Iemand ooit een excuus gehad? Echter: voor iedere oplossing wordt wel weer een nieuw probleem bedacht.

Wordt er dan niet gesjoemeld? Ja... er wordt gesjoemeld! Maar waar wordt dat niet? Politici sjoemelen, autofabrieken werden beroemd en verdoemd door sjoemelen, sommige RDW-ers sjoemelen met vriendjes en de ene taxateur neemt t nauwer met de redelijkheid dan de andere. En sjoemel zo nog maar even door...

Praten wij dat daarmee goed? Nee, zeker niet! Maar wij willen het wel graag nuanceren. Als taxateurs van vele duizenden importauto's willen wij onze klanten niet in een kwaad daglicht gesteld zien worden. Natuurlijk gaan ook wij voor het maximale voordeel voor onze klanten. Daarbij zijn wij niet bang ... Maar is dat raar? Sjoemelen wij dan? Geen sprake van! Wij verwachten van onze accountant dat hij onze belastingaangiften zodanig opstelt dat wij niet meer dan noodzakelijk en niet minder dan rechtvaardig onze zakelijke belastingen afdragen. Sjoemelt die accountant dan om dat doel te bereiken? Tuurlijk niet. Importeurs zien de taxateurs eveneens als belastingadviseurs. Dat wil de overheid niet en dat 'mogen' we niet zijn, maar het effect van ons werk leidt nu eenmaal tot die opinie. Maar wat is de omvang van 'het gesjoemel'? Dat weet niemand! Als het in deze uitzending getoonde 'gesjoemel' als sjoemelen betitelt wordt; wat blijft er dan over aan wérkelijk gesjoemel? Het is in onze overtuiging een vorm van afgunst door bepaalde ambtenaren die niet bestaande 'woekerwinsten' vermoeden, zonder daarvoor aanwijzingen te hebben, laat staan er goed onderzoek naar hebben gedaan. Feiten weet men simpelweg niet. De overheid weet niet eens hoeveel geld aan proceskosten in dit kader wordt betaald. Vaak wordt het ook niet eens betaald ondanks de executoriale titel (uitspraak rechtbank/hof), maar dat is iets anders. Ook daarvoor gaan we dan wéér de strijd aan. Het is toch van de zotte dat er geroepen wordt, maar niets maar dan ook niets wordt onderbouwd. De autobranche wordt telkens in kwaad daglicht gesteld. En als je importeert dan moet je wel héél slecht zijn!

Probleem is dat de overheid niet met de taxateurs-organisaties praat maar wel over de taxateurs. Wij hebben hemel en aarde bewogen om ons werk te mogen toelichten. We komen daarbij niet verder dan uitsluitend bij de rechtspraak. Het is daadwerkelijk te zot voor woorden!

Wij zien uit naar de 'oplossing' tegen het vermeende sjoemelen. Die oplossing ligt nog 'in de toekomst' aldus de website van de Rijksoverheid. Het zal wel weer een oplossing worden waar een nieuw probleem uit ontstaat. De overheid heeft diepe zakken om te procederen en tijd genoeg.

Laat u niet ontmoedigen door dit FAKE NEWS! Het bestaat dus echt als manipulatief instrument.


kerstverlichting - openingstijden kerst - oud & nieuw Bolsenbroek & Partners

Openingstijden tijdens kerst en oud & nieuw - 24 en 31 december 2018 gesloten

In verband met de kerstdagen en oud & nieuw zijn wij op maandag 24 december, 1e kerstdag, 2e kerstdag en maandag 31 december 2018 en nieuwjaarsdag op 1 januari 2019 gesloten. 

Uiteraard kunt u ons gewoon een bericht sturen via onze website, een aanvraag doen voor een BPM berekening via de website en ons een email sturen. Alle berichten die wij op 24, 25 en 26 december ontvangen beantwoorden wij op 27 december. Alle berichten van 31 december en 1 januari zullen wij op 2 januari beantwoorden. Donderdag 27 en vrijdag 28 december zijn wij gewoon geopend en bereikbaar.


WOK niet langer zichtbaar op internet portals!

Sinds 13 december is het WOK signaal niet meer zichtbaar op de diverse Internet Portals. Nadat de RDW eerder per 1 juli 2018 besloot om WOK uit de Open Data te halen, bleef het WOK gegeven toch gedeeld worden met de Data Providers (RDC, VWE en A2SP). Daarmee was ons probleem -zie hiervoor AutoMetWok.NL- nog steeds niet opgelost. Afnemers van de Open Data via de providers, zoals Finnik, AutoTelex, XRay, AutoVerleden, blijven het WOK gegeven ontvangen maar zijn door de RDW dringend verzocht het niet langer te publiceren. Dat lijkt àlles te maken te hebben met onze WOK procedure die actueel bij het Hof Den Haag loopt.

Hiermee lijkt ons doel behaald, maar is de mogelijk veroorzaakte schade nog niet bepaald. Dit zal al dan niet gaan blijken na de beoordeling door het Hof den Haag. Waar voor dit moment ook alle 'Historische WOK' gegevens gewist zijn of dat heel snel dienen te worden, lijkt het probleem dat de schade veroorzaakt(e) in ieder geval te zijn verdwenen.

Actuele WOK wordt vooralsnog gepubliceerd als 'Verbod tot rijden op de weg' welk gegeven na de herkeuring weer verdwijnt. De RDW zint nog op een methode die diverse gradaties van WOK publiek maakt. Wij zullen dat kritisch volgen op juistheid. Dat Historische WOK terugkeert, lijkt niet aannemelijk.

Nadrukkelijk adviseren wij u om uw klanten, indien u een auto met een herstelde schade verkoopt, goéd te informeren over de herstelde schade. Op grond van de Wet heeft u de PLICHT om te informeren, waarbij de koper de PLICHT heeft te onderzoeken. De informatieplicht rust op de professionele verkoper echter veel zwaarder dan de dat de onderzoeksplicht rust op de consument/koper. Zorg voor goed en deugdelijk herstel en wees transparant daarover. Dat voorkomt ongedaan maken van transacties door de rechter (met terugbetaling).


BOVAG-RAI-VAT-RDW: 'Import = Tellerfraude!'

Uitzending 'Opgelicht' 11 december 2018

Net even zitten kijken. Vreselijk natuurlijk!

Maar wié koopt er nu ook op een dergelijk adres een auto? Daar druipt toch niet echt het vertrouwen van af. Dergelijke bedrijven wekken vaak vertrouwen door ‘RDW erkend’ en soms zelfs ook ‘Bovag erkend’. Iedere handelaar/dealer heeft een RDW-erkenning nodig. De RDW zou het gebruik van haar naam als kwaliteitslabel moeten verbieden. Echter; ook de BOVAG heeft een beetje boter op haar hoofd;

Read more