Regelmatig worden wij bevraagd door eigenaren van voertuigen die met een ‘duplicaat code’ worden geconfronteerd. De duplicaatcode uit zich door plaatsing van een extra (klein) cijfertje op de kentekenplaat. Een duplicaatcode kan je onder meer oplopen door de volgende situaties:
- kentekenplaat verloren
- kentekenplaat beschadigd op de ‘unieke code’
- voertuig wordt geherimporteerd (‘re-import’)
- kentekenplaat gestolen
- fraude met ‘jouw plaat’
De achterliggende gedachte van de duplicaatcode is dat er niet door derden gefraudeerd kan worden met jouw kentekenplaat. Meest sprekend voorbeeld is dat iemand jouw platen steelt en daarmee gaat tanken zonder te betalen. Er doen zich echter ook situaties voor, zoals bij export en re-import, waarbij fraude niet aan de orde is. De oude kentekenplaten zijn na export bijvoorbeeld nog steeds bij het voertuig en die wil je na re-import weer hergebruiken. Dat kan dan toch niet.
Markt-imago
Onder veel autobezitters, maar zeker ook onder veel autodealers wordt het ‘1-tje op de plaat’ als een probleem ervaren. Wanneer je bijvoorbeeld een kostbare exclusieve auto hebt gekocht en die wordt afgeleverd met een ‘1-tje’, kan je dat als een probleem zien. Onze ervaring is dat er meer mensen zijn die er in een dergelijke situatie een probleem in zien, dan dat men dat niet als probleem ervaart. De perceptie is toch vaak ‘er is iets met zo’n auto’. Er ontstaan échte drama’s uit! Uiteraard spreken wij enkel de mensen die dat probleem er in zien. Wij hebben er zelf ook wel ideeën over en gevoelens bij maar zijn vooral benieuwd naar úw ideeën hieromtrent.
Enquête
Om het markt-imago van het ‘1-tje’ enigszins te objectiveren, vragen wij u deel te nemen aan onze enquête. Wij vragen met name eigenaren en verkopers van voertuigen uit het segment hogere middenklasse t/m supercars en exclusief (E t/m H) om de enquête in te vullen. Ook andere directbetrokkenen als collega-taxateurs, actief in deze segmenten, worden graag uitgenodigd.
U vindt de enquete ‘Invloed van de duplicaatcode op het kenteken’ hier.