Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

Het nieuwe BPM011 formulier per 1 november 2018 uitgelegd

Vanaf 1 november 2018 is er een nieuw BPM formulier. Het “BPM011”-formulier bestaat uit 21 pagina’s totaal en vervangt alle voorgaande BPM formulieren. Voor personenauto’s, bestelauto’s, campers en motoren gebruikt u hetzelfde formulier. Dit nieuwe formulier is de aanloop naar een volledig digitale BPM aangifte. De eerste 4 pagina’s zijn redelijk te volgen maar daarna wordt het er niet makkelijker op. In dit artikel leggen wij het formulier stap voor stap aan u uit. Komt u er niet uit? U bent niet de enige. Neem dan contact met ons op want wij kunnen u helpen.

Welk BPM tarief pas ik toe?

Op de website van de Belastingdienst staat een stappenplan. Deze begint heel enthousiast, maar uiteindelijk wordt vooral het BPM tarief van 2018 uitgebreid besproken (en gestimuleerd). U mag echter elk BPM regime gebruiken tussen de datum 1e toelating van de auto en de datum van BPM aangifte.

Het kan heel goed zijn dat een eerder jaar veel gunstiger is. U moet dan door dit PDF-bestand van alle historische BPM tarieven heen worstelen en elk jaar vanaf de datum 1e toelating op de juiste manier berekenen. Voor heel veel mensen zal dat een probleem zijn, aangezien er heel veel uitzonderingen en berekeningen in ieder jaar zijn. De kans dat u wat verkeerd berekent is aanwezig. Als u een auto importeert met een datum 1e toelating van bijvoorbeeld 2014 kunt u dus alle bruto BPM tarieven van 2014 tot en met 2018 gaan berekenen. Vervolgens kiest u de meest voordelige uit. De berekeningen maakt u met de gegevens die u vindt in de PDF met historische BPM tarieven.

Na de eerste stap op de site van de Belastingdienst (“Alles berekend? Mooi.”) weet u de (historische) bruto BPM. Op basis van de bruto BPM kunt u de te betalen BPM gaan berekenen (over de mogelijkheden van BPM korting kunt u hier meer lezen)

Het nieuwe formulier: de eerste 6 pagina’s

Op de eerste pagina vult u het chassisnummer (of framenummer bij een motor) in. De laatste 7 karakters van het chassisnummer zijn het kenmerk van het hele document. Deze vult u op iedere pagina bovenaan in die u gaat gebruiken voor uw BPM aangifte. Daarna vult u in wat voor BPM aangifte u doet en of u als particulier of ondernemer BPM aangifte doet.

Op pagina 2 vult u uw BSN nummer in (als particulier of eenmanszaak) of uw RSIN nummer als ondernemer. Het RSIN nummer vindt u op uw uittreksel KvK. Dit zijn de cijfers van uw BTW nummer. Vervolgens vult u uw persoonsgegevens of bedrijfsgegevens in. Bij vraag 3 kunt u eventueel iemand machtigen om de BPM aangifte te doen. In dit geval dient u ook bijlage D in te vullen (pagina 21).

Op pagina 3 vult u de datum in waarop u bij de RDW bent geweest voor de keuring/inspectie. Bij vraag 5a vult u meestal “ja” in en gaat u door naar vraag 6. Vult u nee in, omdat de tenaamstelling op een andere naam moet komen dan kunt u bij vraag 5b de gegevens van de kentekenhouder invullen.

Op pagina 4 vult u nogmaals het chassisnummer of framenummer in. Is er sprake van ombouw of BPM betaling voor een bestelauto dan kunt u het kenteken bij vraag 6b invullen. In alle andere gevallen laat u dat veld open. Bij import is er nog geen Nederlands kenteken bekend. Vervolgens vult u alle gegevens in van het voertuig. Bij vraag 7 vult u de historische nieuwprijs in van het voertuig excl. BTW en BPM en zonder opties af fabriek. De (historische) prijzen van de opties bij elkaar opgeteld vult u in bij “Accessoires en opties”. Dit gaat alleen om opties die door de fabrikant zijn gemonteerd en niet om accessoires die niet door de fabrikant zijn gemonteerd.

Op pagina 5 moet u BPM bedragen gaan invullen. Hier wordt het al een stuk lastiger. Hier krijgt u te maken met actuele en historische BPM (net wat voor u het meest gunstige is). U zult nu moeten gaan bepalen of de actuele BPM voor u het meest gunstig is of toch de historische BPM als de datum 1e toelating voor het huidige jaar ligt.

De eerste vraag gaat over nieuw of gebruikt. Een nieuw voertuig heeft geen datum 1e registratie en is niet in gebruik genomen. In dat geval kunt u alleen de actuele BPM gebruiken. De rekensom vult u in op “Bijlage A” (vanaf pagina 7) en bij vraag 8A vult u het bedrag hiervan in. Is het geen nieuw voertuig dan kunt u kiezen tussen de actuele BPM of de historische BPM. Vanaf de datum 1e registratie kunt u het meest voordelige BPM tarief kiezen. De historische BPM vult u in op “Bijlage B” en het bedrag bij vraag 8B.

Voor het berekenen van de te betalen BPM kunt u kiezen uit 3 manieren. Een koerslijst, een taxatierapport of de afschrijvingstabel. Meer hierover vindt u hier: BPM aangifte voor uw auto, motor of camper. U vult de gegevens in bij de manier van berekenen die u kiest. Vervolgens vult u bij vraag 8e het te betalen BPM bedrag in.

Op pagina 6 kunt u nog wat bijzonderheden aanvinken indien dat voor u van toepassing is. Daarnaast zet u hier uw handtekening om de BPM aangifte te onderteken.

Het nieuwe formulier: de bijlagen

De eerste 6 pagina’s moet u altijd opsturen voor uw BPM aangifte. Daarnaast zijn er 4 bijlagen:

1) bijlage A: berekening van de actuele bruto BPM
2) bijlage B: berekening van de historische bruto BPM
3) bijlage C: toelichting op de te betalen BPM
4) bijlage D: volmacht indien u voor iemand anders BPM aangifte doet

Als u BPM aangifte doet volgens de actuele bruto BPM stuurt u de eerste 6 pagina’s + bijlage A + bijlage C in.
Als u BPM aangifte doet volgens een historische bruto BPM stuurt u de eerste 6 pagina’s + bijlage B + bijlage C in.

Als u alle gegevens en formulieren heeft ingevuld moeten de verstuurd worden met de post. Het adres waar dit heen gestuurd moet worden is:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

Met name bijlage B is erg verwarrend en lastig te volgen. Uiteraard kunnen wij u altijd hierbij helpen. Neem contact met ons op zodat u niet onnodig te veel BPM betaald of vertraging oploopt omdat het formulier onjuist is ingevuld.

Het formulier BPM011 kunt u hier downloaden

Facebook
Twitter
LinkedIn

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Abonneer u op onze nieuwsbrief en mis niets van het laatste nieuws en updates.