Al jaren lang woedt er een kat- en muisspel tussen enerzijds de belastingdienst en anderzijds de importeurs van gebruikte auto’s. Er woeden er wel meer, maar hier doelen we op de discussie over de vraag of een auto nieuw of gebruikt is voor de beoordeling van de (rest) BPM.

De Belastingdienst stelt (of stelde) dat een voertuig, indien deze minder dan 3.000 km heeft gereden, nieuw is. In dat geval dient de bruto BPM (dus 100% – zoals bij een nieuwe auto) te worden aangegeven en betaald. ONTERECHT zoals nu dus blijkt! 

Na een uitspraak in cassatie door de Hoge Raad der Nederlanden (29-01-2016), die inmiddels al in de praktijk wordt bevestigd door zowel rechtbank Arnhem (21-04-2016) en Gerechtshof den Bosch (27-05-2016 14/01047), mag het beleid dit aangaande duidelijk zijn. Heeft de auto een eerdere registratie in het buitenland? Dan is er sprake van een gebruikte auto en dus van korting op de BPM. Deze korting is uiteraard te bepalen met de voordeligste methode voor BPM aangifte. Bolsenbroek & Partners kan u als geen ander het beste informeren over de te volgen BPM aangifte methode. 

Heeft u discussie met de belastingdienst over dit onderwerp? Laat u dan niet piepelen … neem contact op met de juristen van Euro Auto Logic B.V. Er zijn maar weinig discussies die zij niet in uw voordeel kunnen beslechten! 

Een meer juridische beschouwing over dit onderwerp vindt u in dit artikel van Mr. Tom B. Vriesema en in dit artikel op de website van AMD Automotive fiscalisten.