Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

De meest gestelde vragen over auto import (deel 4)

De vragen die wij in dit deel verder gaan toelichten zijn:

  • Ik heb een auto gezien in Amerika/buiten Europa gezien. Hoe importeer ik die auto naar Nederland?
  • Heeft een taxatierapport voor mijn auto wel nut? Ik zie geen schade.
  • Ik weet de CO2-uitstoot niet. Waarom is de CO2-uitstoot belangrijk voor het berekenen van de BPM?

Ik heb een auto gezien in Amerika/buiten Europa gezien. Hoe importeer ik die auto naar Nederland?

Indien u een auto importeert naar Nederland vanuit een land binnen de EU of één van de EVA-landen (deze vindt u hier) dan is het importproces relatief recht-toe-recht-aan. Zolang er een registratie (dus een kentekenbewijs) bij zit van één van deze landen dan kunt u zonder lastige omwegen de keuring bij elk willekeurig RDW-station laten uitvoeren. Als er geen kentekenbewijs van één van deze landen bij het voertuig zit dan is het proces een stuk ingewikkelder. Er dient dan namelijk een individuele keuring te worden gedaan door de RDW in Lelystad op het testcentrum. Dit kan dus niet op elk willekeurig RDW keuringsstation. De kosten hiervan zijn ook beduidend hoger aangezien het voertuig individueel gekeurd wordt op alle punten die van belang zijn om te voldoen aan de eisen in Nederland/Europa. Zoals u zult begrijpen is dat een langdurig en kostbaar traject. Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel dat de auto naar Lelystad moet voor de individuele keuring als deze van buiten een EU/EVA-land komt:

de auto wordt als verhuisgoed meegenomen vanuit een ander land dan een EU/EVA-land (hier en hier meer informatie hierover)

de auto heeft in het verleden al een Nederlands kenteken gehad

de auto heeft een eerste registratie die ligt voor 01-01-1998

de auto heeft een Europese typegoedkeuring (vraag het CVO (Certificaat van Oorsprong) op bij de importeur van het merk auto dat u importeert)

Naast deze extra kosten van de keuring moet u ook rekening houden met de BTW en invoerrechten die betaalt moeten worden (zie hiervoor ook deel 2 over BTW), de transportkosten naar Nederland en de kosten voor het vervangen van onderdelen/ombouwen van het voertuig om te voldoen aan de eisen om een kenteken te krijgen. De makkelijkste weg om een Nederlands kenteken te krijgen is om de auto via Duitsland in te voeren. De eisen om daar een kentekenbewijs te krijgen zijn wat eenvoudiger dan in Nederland. Zodra er een Europees kenteken op zit neemt de RDW deze gegevens over. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die zicht specifiek met import vanuit Amerika bezig houden. Zij kunnen u verder assisteren met al deze processen. Let altijd wel goed op of het voordeel uiteindelijk nog heel groot is. Bij specifieke auto’s die niet in Europa zijn geleverd is het voordeel uiteraard een uniek voertuig wat hier niet te koop is. Betreft het echter een auto die ook gewoon in Europa geleverd is dan valt het voordeel van (wellicht) een wat lagere prijs vaak weg tegen het feit dat de rest BPM die betaalt moet worden vele malen hoger is dan bij een Europese uitvoering.

Onze ervaring is dat Amerikaanse auto’s een hoge CO2-uitstoot hebben en daardoor dus een hoog (soms zelfs extreem hoog) bruto BPM bedrag hebben. De te betalen rest BPM is dan vaak ook nog een behoorlijke kostenpost. Het kan zo maar zo zijn dat een Amerikaanse uitvoering van een Europees merk 50-100 gram meer CO2-uitstoot heeft dan de Europese uitvoering. Hierdoor vervalt het voordeel vaak voor een groot gedeelte. En zorg er voor dat u weet wat u koopt. Op www.carfax.eu kunt u via het chassisnummer de gegevens van een auto uit Amerika opvragen. Hier kunt u precies zien wat de historie is van de auto.

Om een auto vanuit Amerika te importeren moeten er dus een aantal extra stappen ondernomen worden. Dit is absoluut niet onmogelijk, maar laat u goed inlichten voordat u hieraan begint.

Heeft een taxatierapport voor mijn auto wel nut? Ik zie geen schade.

Het is mogelijk om op 3 manieren aangifte van de BPM te doen bij de Belastingdienst. Dit kan via de forfaitaire afschrijvingstabel, via een koerslijst of via een taxatierapport. Of een taxatierapport nuttig is ligt aan meerdere factoren. Een reden om een taxatierapport op te laten stellen is als het voertuig meer schade heeft dan inherent aan de leeftijd en kilometers. Om te bepalen of schade wel of niet inherent is kunt u een taxateur inschakelen. Een goede taxateur kan bepalen welke schade wel en welke schade niet normaal is bij de leeftijd en de kilometers van het voertuig. De taxateur zal gaan bepalen welke waarde verminderende factoren van belang zijn om de juiste werkelijke waarde van het voertuig te bepalen. En schade kan ook niet zichtbaar zijn. Denk hierbij aan motorschade, waardevermindering vanwege het feit dat het een huurauto is geweest (zoek maar eens op Youtube naar “rental car” en u zult begrijpen waarom dit waarde verminderend is), achterstallig onderhoud etc. etc. De taxateur zal al deze factoren meenemen om de handelsinkoopwaarde te bepalen in zijn rapport. Ook kan het zijn dat een voertuig niet direct geregistreerd is in het buitenland maar langere tijd zonder kentekenplaten gebruikt is. Uiteraard zal hiervoor bewijs geleverd moeten worden maar als dat voorhanden is kan daar op basis van een taxatierapport rekening gehouden met dit feit om de waarde te bepalen.

Als een voertuig niet voorkomt in een koerslijst kan deze ook op basis van een taxatierapport geïmporteerd worden. De daadwerkelijke waarde van het voertuig kan lager liggen dan aan de hand van de forfaitaire tabel als afschrijving wordt gehanteerd. Op basis van een taxatierapport kan dan de waarde bepaald worden, ook als het voertuig geen schade heeft. Ons advies is om altijd even met ons contact op te nemen om voor u een berekening te maken. Wij zullen u altijd adviseren wat voor u de meest gunstige manier van BPM aangifte is voordat u kosten maakt.

Ik weet de CO2 uitstoot niet. Waarom is de CO2 uitstoot belangrijk voor het berekenen van de BPM?

Op 24 december 1992 is de wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen aangenomen. Dit is het begin van de BPM regeling zoals wij die nu nog kennen. Tot en met 31 januari 2008 is er weinig in de berekening van de BPM veranderd. Er waren wat verschillende aftrekposten gedurende die verschillende periodes, maar het grootste gedeelte van de BPM bestond uit 45,2% van de netto catalogusprijs van de auto (dit is de waarde zonder BTW en BPM). Vanaf 1 februari 2008 is er pas wat veranderd in de berekening van de BPM. Er wordt toen (iets) meer gekeken naar het milieu waarbij er een CO2-toeslag werd berekend naast o.a. 42,3% BPM van de netto catalogusprijs.

Het percentage BPM van de netto catalogusprijs is gedurende periode 2008 t/m 2012 langzaam aan steeds verder verlaagd van 42,3% in 2008 naar 11,1% in 2012. De CO2-toeslag is echter steeds belangrijker geworden. Sinds 2013 bepaalt de CO2-uitstoot van een auto volledig het bruto BPM bedrag. De netto catalogusprijs van de auto heeft geen invloed meer op de hoogte van het bruto BPM bedrag sinds 2013. Om een BPM berekening te maken die klopt is het dus belangrijk dat wij de juiste CO2-uitstoot weten. Zonder CO2-waarde is het niet mogelijk om een correcte BPM berekening te maken. De CO2-waarde vindt u op het buitenlands kentekenbewijs bij code V7 of op het CVO van de auto.

Facebook
Twitter
LinkedIn

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Abonneer u op onze nieuwsbrief en mis niets van het laatste nieuws en updates.