De vragen die wij in dit deel verder gaan toelichten zijn:

  • Ik heb de BPM al berekend op website “X” en ik kom uit op een rest-BPM van “Y” euro. Klopt dit?
  • Hoe zit het met ernstige schade aan de auto in combinatie met import en een WOK-melding? Wat betekent dat voor mij?
  • Welke gegevens zijn nodig voor een BPM berekening en waar vind ik die?

Ik heb de BPM al berekend op website “X” en ik kom uit op een rest-BPM van “Y” euro. Klopt dit?

Op internet zijn er heel veel BPM calculators te vinden. Dit zijn geautomatiseerde systemen waarvan de uitkomst vaker niet dan wel klopt. Het lastige van een BPM calculator is dat deze niet rekening houdt met vele factoren die van invloed zijn op de BPM. Naast het feit dat de nieuwprijs inclusief opties moet kloppen, is de juiste bruto BPM van belang. Het is mogelijk om het voor u meest gunstige BPM regime te kiezen dat geldig was tussen de datum eerste toelating en datum van uw BPM aangifte. Daarnaast is het van belang dat de juiste manier van BPM aangifte gekozen wordt. Is de forfaitaire afschrijvingstabel de meest gunstige manier van aangifte? Is er wellicht toch een koerslijst die de waarde van de auto (en dus de afschrijving) beter benaderd? Is de CO2-uitstoot afwijkend van de bekende CO2-uitstoot in Nederland? Heeft de auto schade? Er zijn dusdanig veel factoren die van belang zijn dat u zult begrijpen dat een geautomatiseerde calculator nooit de juiste berekening kan maken.

Het beste is om per auto een juiste berekening te laten maken door een taxateur/auto import adviseur die snapt hoe het werkt en die rekening kan houden met al deze factoren. Een taxateur van BBP bekijkt samen met u wat voor u de meest gunstige manier van aangifte is en zal rekening houden met al deze factoren. Het advies dat hij geeft is voor u altijd het meest gunstig en de berekening die gemaakt is zeer nauwkeurig. Geen één auto is hetzelfde. U kunt altijd kosteloos via info@bbpartners.nl, via het aanvraagformulier of via WhatsApp een berekening laten maken. Een van onze taxateurs neemt dan contact met u op.

Hoe zit het met ernstige schade aan de auto in combinatie met import en een WOK-melding?

WOK betekent Wacht Op Keuren. Een zogenaamde WOK-status op een voertuig wordt in het kentekenregister geregistreerd en blijft zichtbaar als het kentekenregister wordt geraadpleegd.

Er zijn sinds 1 juli 2013 twee types WOK-status: WOK 1 en WOK 2. Erg verwarrend natuurlijk allemaal en wat is nu wat? Op de website van de RDW is er maar weinig te vinden over WOK en verder komt er bij een zoekopdracht ook maar weinig naar voren. Uiteraard hebben wij al eerder een uitgebreider artikel geschreven over de nieuwe WOK-regeling (hier) en wij zullen nu nog eens duidelijk uitleggen hoe dit werkt.

Op het moment dat een voertuig ernstige schade ondervindt door een ongeluk kan de politie en/of de RDW een WOK-status plaatsen op een kenteken. Ook verzekeringsmaatschappijen kunnen een WOK-status verzoek doen bij de RDW. Op het moment dat een voertuig een WOK-status heeft ziet een medewerker van een RDW erkend bedrijf of de medewerker van het kentekenloket dit direct bij een tenaamstelling op een nieuwe eigenaar of bij het opnemen in de bedrijfsvoorraad van het autobedrijf. Diegene is ook verplicht dit te melden aan de nieuwe eigenaar. Op het moment dat het voertuig is hersteld wordt de WOK-status van het voertuig gehaald zodat deze weer tenaam gesteld kan worden zonder melding. Echter blijft de historische WOK status wel zichtbaar in het kentekenregister. Dit systeem zorgt ervoor dat ernstige schade auto’s dus altijd herkenbaar blijven. Bij een importauto wordt dit dus altijd geregistreerd, bij een Nederlandse auto is het maar net de vraag of deze die WOK-status ook krijgt. Dit zal de politie of de verzekeringsmaatschappij moeten doen.

Er zijn dus een tweetal WOK-statussen: WOK 1 en WOK 2.

WOK 1

Een WOK 1 status betekent dat een auto ernstige schade heeft. De volgende 7 punten zijn van belang voor een WOK 1:

Onder een schadevoertuig wordt in ieder geval verstaan een voertuig:

    • waarvan de dragende carrosseriedelen ernstig zijn vervormd;
    • waarvan de langsbalken van het chassis ernstig zijn vervormd;
    • waarvan één of meer deurstijlen ernstig zijn vervormd;
    • waarvan het dak is verwijderd of de deur- of raamstijlen zijn doorgeknipt;
    • waarvan één of meer wielophangingen ernstig zijn vervormd in combinatie met één van de overige punten;
    • met ernstige brand- of waterschade, of
    • waarvan het frame ernstig is beschadigd;

Als één van deze punten geldt voor de auto die wordt geïmporteerd dan volgt een WOK 1 status. Het is aan de RDW medewerker om de mate van ernst te bepalen van de schade aan het voertuig. Dit zorgt natuurlijk voor een bepaalde mate van willekeur en interpretatie van de RDW medewerker of een voertuig wel of niet de WOK 1 status ontvangt.  Op het moment dat een WOK 1 wordt afgegeven wordt er geen zogenaamde RDW-werkorder afgegeven en is BPM aangifte niet mogelijk. Als u dus een auto importeert met dusdanige ernstige schade dat deze vrijwel zeker een WOK 1 krijgt, dan is het verstandig om deze reeds voor het gedeelte waarop de WOK 1 valt deels te repareren voordat u naar de RDW gaat zodat u wel aangifte kan doen (en vrijwel altijd natuurlijk met een taxatierapport zodat u niet te veel BPM betaalt). Bij auto’s met schade wordt altijd foto’s gemaakt door de RDW. Deze foto’s worden in het kentekenregister aan het kenteken gelinkt, zodat de schade dus zichtbaar blijft in het kentekenregister. Op het moment dat een WOK 1 wordt afgegeven zal de auto voor herkeuring moeten worden aangeboden aan de RDW op het moment dat deze gerepareerd is. Deze herkeuring kan slechts bij een aantal RDW-vestigingen, namelijk Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Veldhoven, Zwijndrecht of Zwolle waar ze over de juiste apparatuur beschikken. Na de herkeuring vervalt de WOK 1 status (deze blijft dus wel zichtbaar in de historie van de auto) en kan de auto de openbare weg op. Een WOK 1 status zorgt dus voor meer kosten (2 keer keuren bij de RDW) en vertraging in het hele proces. Daarnaast kleeft er een negatieve historie aan de auto doordat zichtbaar is dat deze een WOK-status heeft gehad (en dus ernstige schade. Let op: er is in de historie geen verschil in WOK 1 of WOK 2 zichtbaar). Aan de andere kant is de te betalen rest BPM natuurlijk laag (door de lage restwaarde met schade) en als de reparatie relatief goedkoop kan zijn de totale kosten natuurlijk ook lager dan een auto zonder schade.

WOK 2

Een WOK 2 status is een relatief nieuw begrip. Op 1 juli 2013 is er een nieuwe regeling ingegaan bij de RDW waarbij auto’s naast een WOK 1 nog een WOK status kunnen krijgen. Hier is online vrijwel niks over te vinden. Het is ons ook onduidelijk of WOK 2 alleen bij import auto’s wordt toegepast maar dit lijkt er wel op. Uit deze brief van de Minister van Infrastructuur en Milieu lijkt dit zo te zijn. Een WOK 2 status wordt toegepast op voertuigen met ernstige verkeersonveilige schade. Tsja, dat is natuurlijk lastig te bepalen wat dat precies is. Wij houden het met name op de veiligheidssystemen die goed moeten functioneren (airbags, ESP, remsystemen etc.) en uiterlijke zaken, zoals een ernstig beschadigde voorruit, verlichting die defect is/ontbreekt/beschadigd is, kromme velgen, scherp uitstekende delen etc. Als één van deze zaken van toepassing is op de te importeren auto kan deze een WOK 2 status ontvangen. Aangezien er geen duidelijk lijst is wat binnen de WOK 2 valt is het altijd lastig om op voorhand te bepalen of de auto deze status zal gaan krijgen. Op zich is er niks mis met een WOK 2 status, de BPM aangifte kan gewoon plaats vinden omdat de RDW de werkorder nu wel afgeeft en de herkeuring kan op elk RDW station uitgevoerd worden (ook zonder afspraak tussen 8.00 -12.00u) zodra de auto gerepareerd is om de WOK status op te heffen. Het grootste nadeel is echter dat  deze WOK status ook zichtbaar blijft in het kentekenregister. Er is in het kentekenregister echter niet te zien of het een WOK 1 of een WOK 2 status betrof, wat uiteraard nogal een essentieel verschil is. Zo kan het zo maar zijn dat een auto een WOK 2 status ontvangt vanwege een gebarsten voorruit. Dit blijft zichtbaar en als deze bewuste auto dan later wordt aangeboden is de WOK status nog wel zichtbaar. De eerste reactie is dus dat deze ernstige schade moet hebben gehad terwijl alleen de voorruit gebarsten was. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Het is goed dat er zichtbaar is dat een auto ernstige schade heeft gehad, maar in WOK 2 valt nogal het een en ander dat niet echt als ernstig beschouwd kan worden. En WOK 2 wordt (of lijkt in ieder geval) alleen toegepast bij import auto’s. Een groot nadeel dus, waar wij nog mee bezig zijn om hier verandering in te brengen. Een WOK status wordt in de branche toch als een ernstig gebrek gezien.

Welke gegevens zijn nodig voor een BPM berekening en waar vind ik die?

Om een nauwkeurige berekening te maken van de BPM die betaalt moet worden als u een auto wilt importeren zijn een aantal factoren belangrijk. Bij voorkeur ontvangen wij een link naar de website waar de auto te koop staat aangeboden. Op de website van de aanbieder vinden wij de meeste gegevens die wij nodig hebben. Daarnaast hebben we dan gelijk een beeld van de auto naar aanleiding van de foto’s en kunnen wij goed zien welke opties er op de auto aanwezig zijn. De volgende gegevens hebben wij minimaal nodig om een nauwkeurige berekening te maken:

  • Merk/type/uitvoering
  • Opties op de auto die vanuit de fabriek zijn gemonteerd
  • Datum 1e toelating in het buitenland
  • Transmissie (handgeschakeld/automaat)
  • Brandstof (benzine/diesel)
  • Motorvermogen (in kW’s of PK’s)
  • Kilometerstand
  • CO2-uitstoot

Indien u de auto nog niet heeft gekocht vindt u deze gegevens meestal in de advertentie van de auto. Als dit niet (helemaal) het geval is kunt u deze gegevens uiteraard ook bij de verkoper opvragen. Het is altijd verstandig om, voordat u de auto koopt, een berekening door ons te laten maken. U weet dan wat het BPM bedrag ongeveer gaat worden als al de gegevens kloppen die u aan ons heeft doorgegeven.

Indien u de auto wel al heeft gekocht vindt u de meeste gegevens op het kentekenbewijs. U vindt hier in deze download een aantal voorbeelden van buitenlandse kentekens met daarop aangegeven de gegevens die nodig zijn voor een berekening. Als het een auto betreft die door een Europese fabrikant is gemaakt kunnen wij op basis van het chassisnummer ook de uitvoering en de opties achterhalen, echter niet bijvoorbeeld de datum 1e toelating en de CO2-uitstoot. Ook kunt u eventueel een zogenaamd CVO (Certificaat van Overeenstemming) ontvangen van de verkoper. Het CVO is een document waarop alle technische gegevens staan van de auto. Dit document wordt op chassisnummer uitgegeven. Een CVO kunt u opvragen bij de fabrikant via de importeur van het merk van de auto als u deze niet ontvangen heeft van de verkoper.

Ons belangrijkste advies is om altijd van te voren een berekening te laten maken, zodat u niet voor verrassingen komt te staan als u straks BPM aangifte gaat doen. En zorg ervoor dat de gegevens bij aanschaf ook hetzelfde zijn zoals deze gebruikt zijn bij berekening. Een afwijkende CO2 kan zomaar een verschil van een paar honderd of duizenden euro’s verschil maken bij de uiteindelijke BPM aangifte.