Bij Bolsenbroek & Partners krijgen wij veel vragen. Het importeren van een auto is voor veel mensen nog steeds een ingewikkeld onderwerp. Hoe werkt dat allemaal en wat moet ik allemaal doen? De komende periode zullen wij een aantal van deze vragen verder gaan toelichten en uitleggen. Op onze veelgestelde vragen pagina (FAQ) staan veel antwoorden op deze vragen al in het kort uitgelegd. Op een aantal van deze vragen gaan wij  wat dieper in. 

De volgende vragen zullen wij de komende periode gaan behandelen:

  • Wat wordt de BPM op deze auto waar ik interesse in heb?
  • Wat moet ik allemaal doen om een auto te importeren?
  • Welke documenten heb ik nodig bij de auto die ik ga importeren?
  • Hoe kan ik BPM aangifte doen en wat moet ik allemaal meesturen?
  • Hoe lang duurt het voordat ik mijn kenteken heb nadat ik BPM aangifte heb gedaan?
  • Moet ik BTW betalen bij het kopen van een auto in het buitenland?
  • Ik heb de BPM al berekend op website “X” en ik kom uit op een rest-BPM van “Y” euro. Klopt dit?
  • Hoe zit het met ernstige schade aan de auto in combinatie met import en een WOK-melding? Wat betekent dat voor mij?
  • Welke gegevens zijn nodig voor een BPM berekening en waar vind ik die?
  • Ik heb een auto gezien in Amerika/buiten Europa gezien. Hoe importeer ik die auto naar Nederland?
  • Heeft een taxatierapport voor mijn auto wel nut? Ik zie geen schade.
  • Ik weet de CO2-uitstoot niet. Waarom is de CO2-uitstoot belangrijk voor het berekenen van de BPM?
  • Ik ga een bedrijfsauto importeren. Moet ik BPM betalen?
  • De auto die ik wil importeren is nog minder dan 3 maanden oud en/of heeft minder dan 3.000km gereden. Hoeveel BPM moet ik betalen?
  • Wanneer is een auto BPM vrij? Moet ik BPM aangifte doen als de resterende BPM 0,- bedraagt?

Wat wordt de BPM op deze auto waar ik interesse in heb?

De nummer 1 vraag die wij uiteraard vele keren per dag ontvangen. Om te bepalen wat de te verwachten BPM wordt bij het importeren van een bepaalde auto zijn meerdere factoren van belang. Naast de standaard gegevens van de auto, zoals het merk en type van de auto zijn de volgende gegevens belangrijk om een correcte BPM-berekening te maken:

  • Merk/type/uitvoering
  • Kilometerstand
  • Datum 1e toelating in het buitenland
  • CO2-uitstoot van de auto
  • Handgeschakeld of een automaat
  • Brandstofsoort benzine of diesel
  • Het vermogen van de auto in kW’s of PK’s
  • Opties op de auto (die vanuit de fabriek zijn geleverd)
  • Beschadigingen op de auto (carrosserieschade of technische schade)
  • Overige informatie die van belang is voor de waardebepaling van de auto (is het een huurauto geweest of heeft de auto een schadeverleden bijvoorbeeld)

Op basis van deze gegevens kunnen wij een nauwkeurige berekening maken van de te verwachten BPM die u moet betalen aan de Belastingdienst. Als de auto nog op internet staat is een link naar de desbetreffende auto advertentie ook altijd handig en nuttig. U kunt deze gegevens aan ons doorgeven via de telefoon (024-6632202), via ons aanvraagformulier, via email of via WhatsApp.

Wat moet ik allemaal doen om een auto te importeren?

Wij hebben een video gemaakt waarin u precies ziet wat er allemaal gedaan moet worden nadat u de auto heeft aangeschaft. Om een auto te importeren zijn een aantal zaken belangrijk. Het vinden van een auto in Europa kan via meerdere websites die adverteren met auto’s uit heel Europa. Een goed voorbeeld hiervan is www.mobile.de, een Duitse website waarop auto’s vanuit heel Europa aangeboden worden. Ook op www.autoscout24.nl kunt u Europees zoeken en zo zijn er nog veel meer websites. Als u een interessante auto heeft gevonden kunt u door ons een berekening van de BPM laten maken zodat u alvast een idee heeft van het bedrag dat u aan de Belastingdienst moet betalen. Zodra u uw droomauto heeft gevonden kunt u contact opnemen met de verkoper en een afspraak maken om de koop te sluiten. Zodra u betaald heeft kunt u de auto meenemen. Voor het transport kunt u een export-kenteken gebruiken of met een autotransporter de auto transporteren naar Nederland. Zorg ervoor dat u de juiste papieren meeneemt, hier komen we in de volgende vraag op terug wat u precies nodig heeft.

Zodra de auto in Nederland staat kunt u met ons bespreken welke wijze van aangifte voor u het meest gunstige is en eventueel een afspraak maken voor een taxatierapport indien dat de meest gunstige manier van aangifte is. Indien een koerslijstaangifte of een aangifte via de afschrijvingstabel het meest gunstige is, dan kunnen wij u deze via email toesturen. Wij doen geen aankopen of aankoopkeuringen in het buitenland en wij zoeken ook geen auto’s voor onze klanten. Wij verzorgen alleen de voor u meest interessante BPM aangifte. De video die het hele traject na aankoop veel beter uitlegt dan woorden: video

Welke documenten heb ik nodig bij de auto die ik ga importeren?

Als u een auto gaat aanschaffen in het buitenland is het belangrijk dat u de juiste papieren ontvangt op het moment dat u de auto betaalt. U heeft tenminste het originele kentekenbewijs nodig om een auto te importeren. Het complete kentekenbewijs in het buitenland bestaat in de meeste landen uit één papier. Let echter op dat wanneer u een auto in Duitsland koopt, dat de kentekenpapieren in Duitsland uit twee delen bestaan. In Duitsland bestaat het kentekenbewijs uit een klein deel (Zulassungsbescheinigung Teil 1, ook wel de “Schein” genoemd) en een deel op A4 formaat (Zulassungsbescheinigung Teil 2, ook wel de “Brief” genoemd). Zonder origineel kentekenbewijs uit het land van herkomst is het importeren van een auto niet mogelijk, tenzij de auto nieuw is en nog nooit geregistreerd. Bij een gebruikte auto moet dus altijd een kentekenbewijs aanwezig zijn om deze op Nederlands kenteken te krijgen.

Naast het kentekenbewijs is een Certificaat van Overeenstemming (een zogenaamd CVO) van belang, maar niet noodzakelijk. Op het CVO staan de uitgebreide technische gegevens van de auto vermeldt en dit document wordt door de fabrikant afgegeven. Het CVO is met name van belang als er op het kentekenbewijs geen CO2-uitstoot staat vermeldt. De RDW, die de auto gaat keuren, zal de gegevens van het CVO gebruiken op het moment dat deze niet op het kentekenbewijs staan vermeldt. Het is dus aan te raden aan de verkoper een CVO te vragen, zodat u deze altijd kunt gebruiken als dat nodig is. In dit document (download in PDF) kunt u wat verschillende kentekenbewijzen uit Europa zien. Hierop staan ook de belangrijkste gegevens op het kentekenbewijs uitgelegd.

Bij de BPM aangifte via een taxatierapport is het van belang dat er ook een aankoopformulier wordt overlegd van de auto die u heeft gekocht aan de Belastingdienst. Deze dient bij de BPM aangifte meegestuurd te worden naast alle andere formulieren die verstuurd moeten worden om BPM aangifte te doen.