Regelmatig komen wij ze tegen; auto’s met een dubieus (en vaak onbekend) schadeverleden, geïmporteerd uit Amerika en te koop ergens in Europa voor een aantrekkelijke prijs. Vervolgens wordt deze naar Nederland gehaald en dan blijkt de rest BPM wel heel erg hoog te zijn door een extreem hoge CO2-uitstoot. En dit zijn niet alleen maar bijzondere auto’s uit de USA, maar ook een Amerikaanse Volkswagen Golf of een Audi A3 met 50 tot 100 gram meer CO2-uitstoot dan de vergelijkbare Europese auto komt voorbij. Hoe kan dat en hoe kun je dat voorkomen?
Litouwen interessant voor import
Het is zeker niet zo dat alle auto’s uit Amerika een dubieus schadeverleden hebben. Uiteraard zijn dat de uitzonderingen op de regel maar het komt wel degelijk voor. Een van de mogelijkheden hierbij is dat de auto met schade naar Litouwen wordt verscheept en daar Europa binnen komt. Waar zo’n auto in Nederland of Duitsland niet het land binnen komt, is dat in Litouwen blijkbaar wat eenvoudiger. Vervolgens wordt de auto te koop aangeboden voor een interessante (maar zeker niet extreem lage) prijs. Een interessante duitse documentaire over de “Litouwse handelsroute” vindt u hier: documentaire RTL2
CO2-uitstoot onbekend
Naast dat het schadeverleden onbekend is, wordt het voor de gemiddelde Nederlander vooral een probleem als er een Nederlands kenteken op die auto moet komen. Deze auto’s hebben vaak geen Europese typegoedkeuring. Hierdoor vindt er een individuele keuring plaats en wordt de CO2-uitstoot bepaald door de RDW. Vaak levert dit een aanzienlijk hogere CO2-uitstoot op (zie ook de “Scandinavische rekenmethode“). Daardoor wordt de bruto BPM extreem hoog in verhouding tot de auto en moet er nog een groot bedrag betaald worden aan BPM om een Nederlands kenteken te krijgen. Een praktijkvoorbeeld:
Audi S3 Sportback vanuit Amerika zonder CVO of CO2-uitstoot op het kenteken of ander document
Datum 1e toelating: 28-02-2015
CO2-uitstoot in Nederland: 159 g/km
Bruto BPM 159 g/km: € 8.087,-
Rest BPM tabel: € 3.814,-
CO2-uitstoot “Scandinavische rekenmethode”: 252 g/km
Bruto BPM 252 g/km: € 43.787,-
Rest BPM tabel: € 20.652,-
Zoals blijkt uit het voorbeeld wordt de Audi S3 zonder dat de CO2-uitstoot bekend is niet interessant. Aansluiten bij een Europees geproduceerde vergelijkbare uitvoering is echter niet mogelijk.
Voorkomen
Zorg er altijd voor dat u weet wat de CO2-uitstoot is van de auto die u op het oog heeft. Dit dient op een officieel document te staan (CVO/kentekenbewijs) en ga niet uit van gegevens zoals deze op internet of in de advertentie staan waar de auto te koop staat. Voor auto’s met een eerste toelating v.a. 2010 bepaalt de CO2-uitstoot een deel van de bruto BPM. Vanaf datum eerste toelating 2013 en later bepaalt de CO2 uitstoot de BPM volledig. Dit bepaalt dus eveneens de rest BPM die u nog dient te betalen.
U bent al slachtoffer?
U kunt achteraf bezwaar maken tegen de eigen aangifte (tot 6 weken na betaling van de rest BPM). Er bestaat reeds enige jurisprudentie over. Ook zijn er mogelijkheden voor een hogere nieuwprijsberekening (bij CO2 BPM niet van belang voor de Bruto BPM), waardoor een hogere afschrijving op de BPM is toe te passen. Wij adviseren u graag indien u slachtoffer bent.