Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

De BPM in 2018; wat gaat er veranderen?

In juni 2015 is de Autobrief II uitgekomen. Hierin staan de plannen voor de periode 2017 tot en met 2020. 2018 is inmiddels in aantocht en dan gaan de belastingtarieven (motorrijtuigenbelasting, BPM en bijtelling) weer veranderen. De Autobrief II is overigens constant aan wijzigingen onderhevig in de praktijk, dus niets staat definitief vast.

BPM in 2018

In 2018 wijzigt het BPM regime volgens de Autobrief II en worden de verschillende tariefschijven vanaf een lagere CO2-uistoot toegepast. Er zijn 5 tariefschijven.

Voor de BPM in 2018 geldt dat de eerste tariefschijf ingaat vanaf 73 g/km CO2 (76 g/km in 2017), de tweede schijf van 98 g/km (102 g/km in 2017), de derde schijf vanaf 144 g/km (150 g/km in 2017), de vierde schijf vanaf 162 g/km (168 g/km in 2017) en boven de 162 gram de vijfde schijf in gaat (168 g/km in 2017). Kortom, het Bruto BPM bedrag wordt hoger bij een gelijkblijvende CO2-uistoot. 

De dieseltoeslag geldt in 2018 vanaf 63 gram/km (65 gr/km in 2017). Het tarief per g/km blijft gelijk op € 86,-* voor een diesel. Voor diesels geldt dus dat ze naast de verhoging in de schijven ook nog 2 x € 86,- duurder worden bij een gelijkblijvende CO2-uitstoot.

(* dit bedrag is op basis van de gegevens in Autobrief II. De tarieven zijn prijspeil 2015 en moeten nog geïndexeerd worden. Verder is de afbouw van de BPM nog niet in deze tarieven verwerkt. Een verschil kan daarom optreden ten opzichte van deze cijfers).

Bijtelling

De algemene bijtelling is verlaagd van 25% naar 22% in 2017. In eerste instantie was het plan volgens de Autobrief II om de bijtelling voor PHEV’s in stappen naar 22% te laten gaan in 2019. Echter is de bijtelling sinds dit jaar voor vrijwel elke auto 22% geworden. Alleen volledig elektrische auto’s (met 0 g/km CO2-uistoot) hebben nog een korting op het bijtellingstarief en betalen 4% bijtelling. Dit blijft zo in 2018. Wist u trouwens dat het bijtellingspercentage bepaald wordt door de datum 1e toelating? Dus een importauto met een datum 1e registratie in 2015 heeft de bijtellingsregels van 2015. Dat de auto dan in een ander Europees land is geregistreerd in 2015 heeft daar geen invloed op. Het gaat om de officiele datum eerste toelating.

Motorrijtuigenbelasting

Volledig elektrische auto’s betalen geen motorrijtuigenbelasting en dat blijft zo tot en met 2020. Sinds 2017 betaalt een PHEV motorrijtuigenbelasting over het volledige gewicht inclusief de accu’s. Wel geldt hier het halftarief voor, dus deze auto’s betalen de helft aan wegenbelasting t.o.v. een benzine auto die even zwaar is. Diesels worden nog steeds het zwaarst belast. Vanaf 2019 gaan diesels zonder roetfilter 15% meer belasting betalen. De motorrijtuigenbelasting voor een “gewone” auto zoals de overheid dat noemt is sinds 1 januari 2017 met 2,7% verlaagd. De exacte tarieven voor 2018 zijn nog niet bekend.

Kabinet en evaluatie

In 2018 staat er volgens de Autobrief II een evaluatie van de maatregelen gepland. Gezien de langdurige kabinetsformatie kan dit dus nog alle kanten op gaan. Wij houden u op de hoogte. Wilt u de hele Autobrief II nog eens lezen? Deze vindt u hier: Autobrief II. Wilt u op de hoogte blijven? U kunt zich hier inschrijven voor de nieuwsbrief.

Facebook
Twitter
LinkedIn

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Abonneer u op onze nieuwsbrief en mis niets van het laatste nieuws en updates.