De podcast van Paul de Vries heeft één missie: de online automotive beter maken! Paul is de oprichter van de #DCDW wat staat voor Digital Car Dealer Workshop en is de spokesperson voor Marktplaats en 2dehands.be inzake de Automotive.
Deze keer was Frank Bolsenbroek te gast in de podcast. Een erg interessante podcast voor iedereen die meer wil weten over BPM-taxaties en onze branche.
In de podcast vertelt Frank: “Ik heb een taxatiebureau gespecialiseerd in taxaties voor import. Wij taxeren ook klassieke auto’s en sinds vorig jaar ben ik de eerste en enige LRGD gerechtsdeskundige op het gebied van motorvoertuigen. Ik ben een rechtvaardigheidsstrijder, maar wij zijn zeker niet de vijand van de Belastingdienst. Binnen de Belastingdienst zijn er ook mensen die bereid zijn om naar mijn argumenten te luisteren. De bpm-taxatie bij import wordt vaak gekoppeld aan schade-auto’s. Dat is een verkeerd beeld. Een auto die getaxeerd wordt, kan ook bovengemiddelde gebruiksschade hebben. Het is eerlijk om bij de bpm onderscheid te maken tussen normale gebruikssporen en bovenmatige gebruikssporen.”
Redelijkheid
“Een nieuwe auto is 100 procent waard. Een afgeschreven auto is 0 procent waard. Alles wat er tussen zit, kan je taxeren. We raden taxeren net zo vaak af als dat we het aannemen. In veel gevallen heeft het geen zin. Je moet niet willen taxeren om bpm te ontduiken. Je moet taxeren om de bpm naar redelijkheid af te dragen. Daar moet je niet in uitglijden. Taxateur is geen beschermde titel. Daar wringt de schoen. Er moet goed toezicht zijn op de uitvoering van het werk. Daar moet de politiek afspraken over maken. Maar de tegenwerking van de politiek ten aanzien van import is zo oud als Methusalem.”
Cowboys
“Er wordt veelvuldig geprocedeerd tegen bpm-naheffingen. Vaak ligt het aan bepaalde inspecteurs die tegen taxeren zijn en daarom flink gaan naheffen. Ze komen dan vaak van een koude kermis thuis. Beter samenwerken begint ermee dat je als overheid en branche met elkaar aan tafel gaat. Door het maken van goede werkafspraken kan je daar een betere lijn in brengen. De problemen met importtaxaties hebben meestal betrekking op cowboys. Daardoor worden taxaties in het algemeen in de verkeerde hoek gedrukt. De screening van de kwaliteit van de taxaties door de overheid moet en kan beter. Ook daar is veel winst te behalen.”
Bedankt voor het leuke gesprek Paul!
Wil je de hele podcast luisteren? Dat kan via deze link.