Vooropgesteld dat wij de gezondheid van onze klanten, medewerkers en hun verwanten het áller belangrijkste vinden, kijken wij ook naar de mogelijkheden om úw en ónze ‘handel’ te continueren binnen de mogelijkheden. Feitelijk is de autoimport volledig stil komen te liggen door het RDW standpunt om geen voertuigidentificaties meer uit te voeren.

De abruptheid waarmee dit standpunt de importbranche heeft overvallen, heeft de handel net zo zeer getroffen als dat het Corona-virus ons allemaal treft. Uiteraard moet dit érnstig gerelativeerd worden waar nog veel meer mensen ziek worden en velen het leven gaan laten aan dit vreselijke drama. Maar dit standpunt leidt tot order annuleringen bij kwetsbare bedrijven en onnodige stagnatie van doorgang waar dit nu nog kan.

Bolsenbroek & Partners denkt altijd in oplossingen! En …. wij bedenken ze ook nog! 🙂 Ook nu hebben wij dinsdag jl. al zowel de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) áls de Belastingdienst en de Bovag realistische ideeën aan de hand gedaan waarmee de boel vlot getrokken kan worden. Beide organisaties hullen zich echter in stilzwijgen. Onze haalbare oplossingen zijn:

  1. Laat de noodzaak van een fysieke identificatie (‘keuren’) door de RDW achterwege! 
    Het fysiek controleren door de RDW van voertuigen voegt ons inziens te weinig toe aan de vermeende noodzaak. Een voertuig uit een andere EU lidstaat moét EU rechtelijk sowieso eenvoudiger over te schrijven zijn zonder identificatie. Buitenlandse kentekens kunnen heel goed administratief worden ingeschreven. Handelaren kunnen dan hun afspraken nakomen, hun handel zo lang mogelijk drijven én hoeven dan ook geen aanspraak te maken op steunmaatregelen. Dat kan veilig, scheelt veel stress én miljoenen.
  2. Maak BPM aangifte mogelijk vóórdat de auto is ingeschreven!
    Onze jurist mr. Tom Vriesema bracht het eerder deze week al naar buiten via het AutoMotive Corona-Liveblog. Normaal gesproken doen we pas aangifte na de RDW identificatie (‘keuring’) maar dat moeten we maar even loslaten. Dat kán en past binnen het systeem van de aangifte belasting. Waar de Belastingdienst het inbrengen van dit idee vooralsnog volledig negeert, doen wij nu een test met het indienen van BPM aangifte op deze wijze. Wij wachten even de reactie af. Als die uitblijft, zetten we dit mogelijk toch als advies door om het verlopen van de 1 maand geldigheid van taxatierapporten op deze wijze uit te sluiten.

Het stilzwijgen (volledig negeren) door voornoemde organisaties, is op zijn minst jammer. We zouden juist nu voor een saamhorige aanpak moeten willen gaan.

Geruchten dat het killen van de import wordt ingegeven door onderliggende ‘importhaat’ van het RAI bestuur en haar machtige politieke lobby/lobbyist, doen dan ook al de ronde. Het is niet uit te sluiten!