Het Financieel Dagblad publiceert vandaag (31-03-2016) wederom opmerkelijke akties van Wiebes:

“VVD-staatssecretaris Eric Wiebes is bereid concessies te doen aan vooral de christelijke partijen om een meerderheid veilig te stellen voor aanpassingen in het belastingregime voor auto’s. In de Tweede Kamer kreeg hij woensdag steun van de coalitie voor gelijktrekking van de bijtelling voor alle niet-elektrische lease-auto’s vanaf volgend jaar op 22% en verlaging van de aanschafbelasting met 12%. Maar dat is in de Eerste Kamer niet genoeg.”

Waar de BPM op importauto’s zowel macro-economisch als binnen de totale inkomsten van autobelastingen een te verwaarlozen rol spelen, heeft onze bedrijfstak het tóch weer gedaan!

“Wiebes wees die berekening naar de prullenbak en zei dat het huidige beleid hoe dan ook onhoudbaar is en ook door alle deskundigen wordt gekraakt. ‘We hebben €6 mrd aan belastinginkomsten verloren en opgeofferd met een klimaateffect van nul.’ Via constructies om de bpm te ontwijken worden er 150.000 relatief nieuwe auto’s geïmporteerd. ‘Er is een hele bedrijfstak ontstaan die bezig is met bpm-ontwijking’, aldus de staatssecretaris.”

Het is nogal wat om de branche te beschuldigen van “constructies”. Waar Wiebes al eerder bewees schromelijk te kunnen overdrijven zonder dit deugdelijk te onderbouwen, betoont hij zich ook hier weer de klerk van …. ja van wie eigenlijk? Dat de import van jonge gebruikte auto’s stijgt, is niet te wijten aan die “hele bedrijfstak” die is ontstaan, maar aan het gruwelijke fiscaal gestuurde autoaankoopbeleid van Wiebes en zijn vele voorgangers.Dat leidde tot een gebruikt wagenpark waar geen gebruikte autokoper op zit te wachten. Dat, meneer Wiebes, is de oorzaak dat er auto’s uit het buitenland worden gehaald! Dat bij het importeren BPM wordt ontweken via constructies is nogal een boute uitspraak in dit kader. Het opzetten van een constructie om te ontwijken is niet toegestaan. Ontwijken màg, maar constructie mag niet. Ontduiken; dat mag natuurlijk helemaal niet.

Dat het om 150.000 relatief nieuwe auto’s gaat, is ook een misvatting. 150.000, moet 138.684 zijn. Het aandeel “relatief nieuwe auto’s” (DET van 2013-2015) hierin bedraagt 45.038  auto’s*. Wiebes maakt aldus weer stemming zonder daarbij zijn cijfers te kennen. Feitelijk informeert hij de Kamer onjuist! En dat is -alleen al in het kader wat onze aandacht heeft, de BPM- bijzonder kwalijk….