Reviews

4.7/5

4.9 van 5 sterren

4.5/5

4.9 van 5 sterren

Wijzigingen voor de BPM in 2025

Er zijn verschillende belangrijke wijzigingen in de BPM-regelgeving die vanaf 1 januari 2025 van kracht worden voor de import van auto’s en de BPM in Nederland. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste veranderingen:

Algemene wijzigingen BPM

  • Het vaste deel van de BPM wordt verhoogd met ongeveer €200, afhankelijk van de inflatie.
  • De BPM-berekening blijft gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig.

Wijzigingen voor bestelauto’s

  • De BPM-vrijstelling voor ondernemers bij aanschaf van bestelauto’s vervalt.
  • Vanaf 2025 moet er voor alle nieuwe bestelauto’s BPM betaald worden, ongeacht het gebruik.
  • Het BPM-tarief voor bestelauto’s wordt €74,41 per gram CO2-uitstoot per kilometer.
  • Er geldt een overgangsregeling voor bestelauto’s met een datum eerste toelating (DET) van uiterlijk 31 december 2024.

Wijzigingen voor personenauto’s

  • De BPM-berekening voor personenauto’s blijft gebaseerd op de CO2-uitstoot.
  • Het variabele deel van de BPM, afhankelijk van de CO2-uitstoot, verandert niet.

Wijzigingen voor elektrische voertuigen

  • Volledig elektrische voertuigen betalen voortaan € 667,- BPM op vaste voet.

Wijzigingen voor plug-in hybride auto’s

  • Het aparte BPM-tarief voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) vervalt.
  • De BPM voor PHEV’s wordt vanaf 2025 op dezelfde manier berekend als voor andere personenauto’s.

Importeren van auto’s

  • Bij import van een auto uit het buitenland moet er rekening gehouden worden met een lichte verhoging van de importkosten door de verhoging van het vaste BPM-bedrag.
  • Voor geïmporteerde PHEV’s die al voor 2025 in gebruik waren, blijft de oude CO2-waarde gelden.

Artikel 110 VWEU

Artikel 110 VWEU verbiedt ‘fiscale discriminatie’. Meest recent gepubliceerde bpm-wijzigingen (Staatscourant van 18 december 2024) maken duidelijk dat de daar rekening mee gehouden moet (overheid) en kan (aangever) worden. Eenvoudig is dat echter allerminst.

Duidelijk gesteld wordt immers (onder 3.4):

  • Er moet namelijk rekening worden gehouden met een aanvullende waardevermindering als belanghebbende aannemelijk kan maken dat het geheven bedrag aan bpm hoger is voor het in te schrijven motorrijtuig dan het restbedrag aan bpm dat is vervat in de handelswaarde van een of meer gelijksoortige, gebruikte motorrijtuigen die al in het binnenland zijn geregistreerd.

B&P zal de mogelijkheden die dat biedt, wel te overwegen, strikter gaan toepassen. Verder staat deze Staatscourant ook ‘bol’ van toelichtingen en besluiten die voer voor aanhoudende discussie zullen blijven zorgen. B&P weet daar inmiddels al 21 jaar haar weg in te vinden ….

Facebook
Twitter
LinkedIn

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Abonneer u op onze nieuwsbrief en mis niets van het laatste nieuws en updates.