Als u een gebruikte auto importeert moet u BPM aangifte doen. In 2019 zijn er een aantal punten waar u specifiek op moet letten. Naast de nieuwe WLTP meting en het verdwijnen van de brievenbussen van de Belastingdienst zijn er nog meer aandachtspunten.

Het juiste BPM tarief

Zoals altijd mag u gebruik maken van alle BPM tarieven van ieder jaar vanaf de datum 1e registratie van de auto. Van deze BPM regimes mag u het meest gunstige kiezen.

Een voorbeeld:

Deze Volkswagen Polo heeft een datum 1e toelating van 10-2016. Dit betekent dat u voor deze auto gebruik mag maken van de tarieven van 2016, 2017, 2018 en 2019 voor de berekening van de historische bruto BPM. Hieruit kiest u de meest gunstige.

Dit is wettelijk zo bepaald. Iemand had een vergelijkbare auto in 2017 kunnen importeren, dan was de keuze 2016 of 2017. Iemand had een vergelijkbare auto ook in 2018 kunnen importeren. Dan was de keuze 2016, 2017 of 2018 en zo geldt dat voor alle auto’s. Een auto met een datum 1e toelating van 2005 mag dus alles tarieven gebruiken tussen 2005 en 2019.

Alle BPM historische BPM tarieven vindt u hier: BPM tarieven. Hieruit blijkt dat dat een behoorlijke uitdaging is, maar gelukkig bestaan daar hulpmiddelen voor.

Voor de Polo uit het voorbeeld is de berekening als volgt:

De CO2 uitstoot volgens de advertentie is 142 gram per kilometer (straks hier meer over). Als we er vanuit gaan dat dat klopt zijn dit bruto BPM bedragen:

2016 € 6.976,-
2017 € 8.021,-
2018 € 8.193,-
2019 € 8.351,-

In dit geval is het tarief van 2016 dus het meest voordelig en gebruikt u die voor de bruto BPM berekening en de te betalen BPM.

De juiste CO2 waarde

Sinds 1 september 2018 zijn alle nieuwe auto’s verplicht gemeten volgens de WLTP norm. Dit betekent dat een model alleen nog geregistreerd kan worden met een Certificaat van Overeenstemming (CVO) met daarop de CO2 uitstoot volgens de WLTP gemeten. Iedere fabrikant heeft dus voor 1 september 2018 alle modellen opnieuw gekeurd (of een nieuw model geïntroduceerd met deze meting).

Met een NEDC gemeten auto (de voorganger van WLTP) is het niet meer mogelijk deze te registreren voor de 1e keer (uitzondering als deze is aangemeld voor de restant voorraadregeling). Als een auto een buitenlandse (Europese) registratie heeft kan deze altijd in Nederland geregistreerd worden.

Alle BPM tarieven sinds 2013 zijn volledig gebaseerd op basis van de gemiddelde/gecombineerde CO2 uitstoot. Deze uitstoot vindt u op het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Vaak staat de uitstoot ook op het buitenlands kenteken vermeld bij code V7.

PM2019-voorbeeld-kenteken-code-v7

Het is dus heel belangrijk dat u de juiste CO2 uitstoot weet om de bruto BPM te berekenen. Het CVO is hiervoor altijd het belangrijkste document om dit aan te tonen.
Bij een auto van voor september 2017 zal vrijwel altijd de CO2 uitstoot in een waarde volgens NEDC-meting zijn vermeld. Vanaf september 2017 is er een overgangsperiode waarin fabrikanten nog NEDC of al WLTP gemeten hebben. Een datum 1e registratie vanaf 1 september 2018 is altijd WLTP (behalve dus de restant voorraadauto’s).

Voor de BPM aangifte mag u in 2019 nog gewoon gebruik maken van de NEDC waarde, wat vrijwel altijd de lagere waarde is. De WLTP meting zou “realistischer” zijn, wat betekent een hogere waarde van de CO2 uitstoot in de praktijk.

Voor een WLTP gemeten auto mag u gebruik maken van de NEDC 2.0 waarde. Dit is een teruggerekende WLTP waarde, gebaseerd op de NEDC rekenmethode. Deze NEDC 2.0 waarde staat (meestal) het CVO. Voor een auto die volgens de NEDC is gemeten kunt u gewoon de CO2 uitstoot gebruiken zoals vermeld op het CVO of het kentekenbewijs.

De Volkswagen Polo uit het voorbeeld heeft in de advertentie een CO2 uitstoot staan van 142 gram per kilometer. Volgens onze gegevens had deze Polo in Nederland destijds 129 gram per kilometer. Het zou in theorie kunnen dat dit komt door bijvoorbeeld grotere velgen, maar hieruit blijkt dat het belangrijk is om de echte CO2 uitstoot te weten.

Er bestaan verschillen in Europa, waarbij “dezelfde” auto een hogere of lagere CO2 uitstoot heeft dan in Nederland. Omdat dit de bruto BPM bepaald en dus de te betalen BPM is het belangrijk om de juiste waarde te gebruiken. Voor de BPM aangifte moet de waarde gebruikt worden die op het CVO staat vermeld.

De juiste BPM aangifteformulieren

Iedere keer dat er wat verandert in de manier van BPM berekenen of BPM aangifte doen veranderen ook de BPM aangifteformulieren. De laatste jaren was dit vooral op 1 januari. Op 1 januari 2019 is het laatste formulier online geplaatst. Het meest recente formulier vindt u hier op de website van de Belastingdienst: aangifte, melding of opgaaf BPM.

Nadat u het formulier heeft ingevuld verstuurt u het formulier naar de Belastingdienst in Heerlen:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE Heerlen

procedure in 2019

De procedure is verder niet gewijzigd in 2019. U gaat eerst naar de RDW waar de auto “geïdentificeerd” wordt. Nadat u daar bent geweest kunt u de BPM aangifte versturen naar de Belastingdienst. Vervolgens ontvangt u per email een betaalverzoek waarmee u de resterende BPM kunt betalen. Van de RDW ontvangt u kentekenbewijs nadat de BPM is betaald en daarna kunt u de kentekenplaten laten maken. De auto staat dan in uw bedrijfsvoorraad of is direct tenaamgesteld op naam van de aangever.