Door het verdwijnen van de brievenbussen van de Belastingdienst bij de RDW wordt de BPM aangifte anders dan voorheen. Wat gaat er veranderen en hoe kunt u zich hier op voorbereiden?

Wat gaat er veranderen?

Als u nu BPM aangifte gaat doen, vult u 2 formulieren in; het formulier “Aangifte BPM” (voor een vergunninghouder het formulier “Melding BPM”) en het formulier “Berekening bpm bij de aangifte en melding bpm”. U voegt uw taxatierapport of koerslijst toe en eventueel de aankoopfactuur. U levert de aangifte in bij de Belastingdienst door alle documenten in 1 envelop in de brievenbus bij de RDW te deponeren. Van de RDW krijgt u sinds 19 september 2018 geen formulier meer. Dat formulier toevoegen is dus niet meer mogelijk en noodzakelijk.

(tip: maak altijd een kopie van het buitenlands kenteken en CVO. Die gegevens heeft u nodig voor uw BPM aangifte)

Vanaf 1 november 2018 gaat u BPM aangifte doen met 1 formulier. Dit formulier bestaat uit 21 pagina’s. Met name het gedeelte over de Bruto BPM berekening is erg verwarrend en misleidend. Let goed op als u dit formulier gaat invullen. Uiteraard kunnen wij u daar over adviseren.
Volgens de website van de Belastingdienst is de volgorde waarin u de aangiften aanlevert bepalend voor de doorlooptijd. De doorlooptijd kan verkort worden door uw gegevens in 1 pakketje aan te bieden in deze volgorde:

  • formulier ‘Aangifte/melding/opgaaf bpm’
  • bijlagen bij het aangifteformulier bpm
  • overige bijlagen zoals factuur, koerslijst, CVO
  • taxatierapport

Als u meerdere bpm-aangiften in 1 envelop wilt versturen dan dient u er voor te zorgen dat u de juiste bijlage(n) bij de juiste aangifte voegt.

De BPM aangifte kan vanaf 1 november 2018 niet meer ingeleverd worden in de brievenbus van de Belastingdienst bij de RDW. De BPM aangifte moet vanaf dan verstuurd worden naar:

Belastingdienst
Postbus 2710
6401 DE HEERLEN

Hoe kunt u zich voorbereiden?

De nieuwe BPM aangifte zal zeker even wennen zijn. Het nieuwe formulier is erg ingewikkeld en kan tot veel verwarring en fouten leiden. De volgende punten zijn belang voor een goede voorbereiding:

  • lever de huidige BPM aangiften uiterlijk 30 oktober in. Hiermee voorkomt u dat uw aangifteformulieren niet meer worden geaccepteerd.
  • maak altijd een kopie van het buitenlands kenteken en het CVO. Na uw bezoek aan de RDW krijgt u deze niet meer terug. De gegevens heeft u nodig voor uw BPM aangifte.
  • schrijf de datum van uw bezoek aan de RDW op zodat u deze kunt terugvinden. Deze datum moet u invullen op het BPM aangifteformulier.
  • particulieren en eenmanszaken moeten het BSN nummer invullen. Ondernemingen moeten het zogenaamde RSIN nummer invullen. Voorheen was dit het BTW nummer. Het RSIN nummer vindt u op uw uittreksel van de Kamer van Koophandel.
  • let goed op het gebruik van het juiste/meest gunstige BPM regime. De data van dit regime zijn van belang voor het juist invullen van alle velden op het nieuwe formulier

Komt u er vanaf 1 november niet meer uit? Neem dan contact met ons op!