Uitzending ‘Opgelicht’ 11 december 2018

Net even zitten kijken. Vreselijk natuurlijk!

Maar wié koopt er nu ook op een dergelijk adres een auto? Daar druipt toch niet echt het vertrouwen van af. Dergelijke bedrijven wekken vaak vertrouwen door ‘RDW erkend’ en soms zelfs ook ‘Bovag erkend’. Iedere handelaar/dealer heeft een RDW-erkenning nodig. De RDW zou het gebruik van haar naam als kwaliteitslabel moeten verbieden. Echter; ook de BOVAG heeft een beetje boter op haar hoofd;

Zélfs een BOVAG label/lidmaatschap is geen garantie voor kwaliteit en nakomen van de BOVAG garantievoorwaarden. Soms vind je ook frauderende cowboys binnen BOVAG. Vaak geen lang leven beschoren en geen bedrijven met goede historie. Via Internet is de reputatie van ieder bedrijf te vinden. Is dat niet het geval; dan loop je er toch met een boog omheen? Iedereen die zonder verstand van zaken een auto koopt, meent wel een kennis met verstand van zaken in zijn omgeving te hebben die meegaat ‘voor de keuring’. Niet zelden strekt diens deskundigheid niet verder dan het ooit hebben verwisseld van een wiel. Neem dan toch een echte kenner mee. Een RETM register taxateur bijvoorbeeld.

Protectie:
En dan in dit item waar Martin Huisman die 1:5 geïmporteerde ‘Duitse’ auto’s wegzet als ‘met de teller geknoeid’. De onderzoeken die dat bewijzen zijn niet écht wetenschappelijk en schieten alle kanten op. 1 op de 10 ook al gelezen. Hoewel zelfs 1 op de 50 er al 1 teveel is! Het wordt opvallenderwijze altijd in relatie gebracht met BOVAG/RAI/VAT/RDW. Allemaal organisaties die stààn voor bescherming van de reguliere autoverkoop (geen import). Deze organisaties menen de branche te beschermen door de import in een kwaad daglicht te stellen. Dat is bijzonder jammer en nog veel meer naïef! De Nederlandse (occasion en merk) dealer kàn momenteel niet zonder import. Het bestaat gewoon niet; de spoeling aan binnenlandse gebruikte auto’s is te dun. We voorzien niet zelf in de eigen behoefte. Het is marktwerking. De ‘ellende’ ontstond door de fiscale sturing van onze regering. Bijtellingen van 0 tot 35% vliegen de zakelijke rijder om de oren op een wijze die niet meer te volgen is. Belachelijke subsidies daarbovenop voor elektrische voertuigen die milieuvriendelijk op ‘Cadmium uit vergiftigd Congo batterijen’ rijden. We hebben het paard achter de wagen gespannen!

Meneer Huisman die dan 1:5 = tellerfraude noemt. Wat ongegeneerd. Wij begeleiden wekelijks de import van honderden voertuigen. Het meeste is afkomstig uit de vakantielanden verhuur. Daar zit niét één teruggedraaide teller bij. Wat wordt hierdoor enorm veel onrecht gedaan aan de véle keurig nette, bonafide, dealers en niet dealers die op een correcte manier hun brood verdienen met het prachtige product Auto!

RDW fouten bij import:
Wat ook jammer is, zeker nu de RDW geen zogenaamde werkorders voor BPM aangifte meer afgeeft, is dat onderbelicht blijft dat óók de RDW bij import soms storende fouten met de tellerstand maakt. Recent voerden wij een 3 maanden jonge occasion in die 9.123 km had gereden. Later duikt de auto weer op met een onlogische kilometerstand van 90.123 km! Foutje bij het invoeren van de kilometerstand bij import door de RDW-er. Fouten maken is menselijk. RDW mensen zijn immers ook nog eens geen micro-chirurgen. Alleen; je ziet het pas in een véél later stadium en leg het dan maar uit aan je klant!

Tot slot:
in dit item van Opgelicht gaat het overwegend om 10 jaar oude auto’s. Fraude met importauto’s wordt vaak in één adem met ‘BPM Import-Taxatie’ genoemd. Dat is onterecht. Voertuigen van deze leeftijd, ook de auto’s in dit Opgelicht Item, worden niet ingevoerd met een taxatierapport. Die worden ingevoerd met een al bijna afgeschreven BPM die volgt uit de forfaittaire afschrijvingstabel. Dat is voor dergelijke auto’s dan het voordeligste voor wat betreft de rest BPM.

Samengevat:
Het is weer een enorme stemmingmakerij, gericht tégen de import. Opgezet door instanties die hiermee gerechtvaardigde belangen menen te dienen.

Onderhavige handelaar heeft het probleem overigens weer verplaatst naar een andere lidstaat! Alle kentekens staan op ‘uitgevoerd’. Of het probleem daarmee is opgelost?