De B&P - Bennie Solo BorrelQuiz!

Yes! Bijna is het zover!

Aanstaande vrijdag 19 februari om 15.30 vindt de enige echte B&P Bennie Solo Online Borrelquiz plaats! Heb jij jezelf al aangemeld? Je hebt hiervoor tot uiterlijk 18 februari, wees er dus snel bij! Aanmelden kan via mailto:r.bolsenbroek@bbpartners.nl Er zijn nog énkele speciaal voor jou én deze quiz samengestelde Borrelboxen beschikbaar die we nog graag tijdig proberen bij jou te krijgen!

Alvast een voorproefje van aanstaande vrijdag? Bekijk dan de teaser op YouTube https://youtu.be/HBxa5SKz14k

De quiz zal bestaan uit 5 á 6 ronden met ieder 10 -onder andere- auto/bpm gerelateerde vragen. Omdat natuurlijk ook het wedstrijd element niet mag ontbreken zullen wij een aantal leuke prijzen uitreiken aan de winnaars:

  1. een gesigneerd exemplaar van Jan Lammers' Biografie.
  2. een GRATIS taxatierapport
  3. een Thuisbezorgd Cadeaubon

Zonnepanelen op het dak van B&P

Het dak van ons pand in Heumen biedt meer dan genoeg ruimte voor zonnepanelen. Wat in 2019 begon met een idee, is in het voorjaar van 2020 uitgegroeid tot een dak met 257 zonnepanelen. Daar produceren wij 71.120 kwh stroom mee. Dat is ruim meer dan wij verbruiken. Hiermee besparen wij niet alleen flink in onze energiekosten, maar is het ook nog eens een duurzame oplossing.

Benieuwd hoe ons splinternieuwe zonnepanelendak eruit ziet vanuit de lucht? Bekijk dan onderstaande video.

Dit project is gerealiseerd door Solar Value.


De Belastingdienst eist informatie van u? Geef dit niet zomaar!

De Belastingdienst eist informatie van u? Geef dit niet zomaar!

De Belastingdienst vraagt regelmatig met een zogenoemd ‘informatieverzoek’ om bepaalde informatie zoals de aankoopnota, de verkoopnota, de reparatienota’s en zelfs verkoopovereenkomsten. De Belastingdienst stelde zich daarbij op het standpunt dat deze stukken wellicht informatie zouden geven over de door u verschuldigde bpm.

Wanneer de Belastingdienst meent dat er geen gehoor is gegeven aan het informatieverzoek, dan wordt er een ‘informatiebeschikking’ afgeven. Indien tegen deze informatiebeschikking geen bezwaar wordt ingediend, dan staat vervolgens vast dat er niet is voldaan aan het informatieverzoek en wordt de bewijslast omgekeerd. De Belastingdienst kan dan vervolgens in redelijkheid bepaalde aspecten zelf vaststellen.

Euro Auto Logic heeft altijd gemeend dat deze stukken niet opgevraagd mogen worden, althans dat een informatiebeschikking in ieder geval niet afgegeven mag worden. Omdat het een principiële discussie is, zijn er weinig partijen geweest die deze discussie aan

de rechter voor wilden leggen. Gelukkig is er één belastingplichtige bereid geweest deze discussie aan te gaan!

Op 21 januari 2021 heeft gerechtshof ’s-Hertogenbosch (19/00576) dan eindelijk arrest gewezen. Het gerechtshof concludeert dat de Belastingdienst géén gebruik mag maken van een informatiebeschikking om deze gegevens af te dwingen. Wanneer de Belastingdienst u dus vraagt om deze informatie, dan hoeft u deze informatie niet te verstrekken. De Belastingdienst mag vervolgens géén informatiebeschikking afgeven.

Omdat de bewijslast voor schade en andere aspecten die leiden tot een verlaging van de belasting al bij u als aangever ligt, heeft de Inspecteur er geen belang bij om deze stukken op te vragen. Het is en blijft aan u om de waardevermindering aan te tonen!

‘De door de inspecteur opgevraagde stukken zijn dus enkel relevant voor de vraag of belanghebbende bepaalde feiten aannemelijk heeft gemaakt waarvan de bewijslast op belanghebbende rust. Naar het oordeel van het hof heeft de inspecteur bij het opvragen van deze stukken dan geen belang waarop artikel 47 AWR ziet.’

In de basis heeft u een taxatierapport tot uw beschikking om de waardevermindering aan te tonen. Een goed en gedegen taxatierapport blijft dus belangrijk!

 


Kerst Auto

Fijne feestdagen!

Beste relaties, vrienden en vriendinnen,

Graag begin ik, mede namens ons volledige team, met een groot DANK JULLIE WEL! Dank voor jullie fijne en zo gewaardeerde SAMENwerking. Dank voor jullie – al dan niet zakelijke – vriendschap. Dank voor de gezelligheid die we zo graag combineren met dat alles. Meer dan ooit in de herinnering van de meesten van ons is ‘samen’ zo betekenisvol. Maar ook ‘geluk’ is dit jaar meer zeggend dan andere jaren. Als Automotive-branche hebben we dit jaar ontegenzeggelijk veel geluk gehad. Dat behoeft verder weinig toelichting. Ik hoop, en wij hopen samen met u, dat we in 2021 het geluk weer met iedereen mogen delen. Uiteraard wensen wij ook u, uw familie en collega’s fijne feestdagen en een gezond, gelukkig en gezellig 2021!

In verband met de kerstdagen en oud & nieuw hanteren wij de volgende aangepaste openingstijden:

24 december: 08.45 - 16.00
25 december: Gesloten
31 december: 08.45 - 16.00
1 januari: gesloten

Uiteraard kunt u ons gewoon een bericht sturen via onze website, een aanvraag doen voor een BPM berekening via de website en ons een email sturen. Alle berichten die wij op 25 december ontvangen beantwoorden wij op 28 december. Alle berichten van 1 januari zullen wij op 4 januari beantwoorden.

Met hartelijke groet,

Frank Bolsenbroek
Collega’s B&P en EAL


Win een gesigneerde versie van Jan Lammers' biografie!

Op 28 november is de langverwachte biografie van Jan Lammers verschenen. Het omvangrijke boek (hardcover, afmeting 30x25cm) telt 400 pagina’s, honderden veelal nooit eerder gepubliceerde foto’s en ruim 85.000 woorden, en weegt bijna 2,5 kilogram. Samen met Jan hebben de makers Mark Koense en Erik Verkaaik jarenlang met veel plezier gewerkt aan de totstandkoming van de biografie van één van de meest succesvolle en veelzijdige Nederlands autocoureurs ooit.

Winnen, verliezen, succes, fouten, geld, relaties - alles komt aan bod in deze definitieve biografie van een uniek raceleven. Op altijd openhartige, vaak relativerende en soms hilarische wijze, vertelt Jan over zijn ongeëvenaarde, 45-jarige loopbaan in de autosport. Zijn jeugdjaren in Zandvoort, zijn opmars als wonderkind naar de wereldtop, zijn soms desperate avonturen in de Formule 1, het grote succes met Jaguar en de financiële veldslagen als teambaas - alle 45 jaren zijn op fraaie wijze gebundeld in woord en beeld. Van Zandvoort tot Suzuka, van Kyalami tot Indianapolis en van Monaco tot Le Mans. Ontelbare foto’s, inclusief uit Jans eigen archief, completeren het bijzondere boekwerk.

Jan Lammers: “Ik heb gelachen en gehuild tijdens het maken van dit boek. Met behulp van mijn geheugen en herinneringen, oude interviews en raceverslagen en verhalen van vrienden en collega’s, hebben we een mooie reconstructie van mijn race carrière weten te bundelen. Ik had in mijn wildste fantasieën nooit kunnen denken dat je zoveel in één mensenleven kunt meemaken.”

Wij zullen één gesigneerd exemplaar onder onze klanten gaan uitreiken. Om mee te doen vragen wij je om een review te schrijven op onze website. Vermeld bij je review #janlammers, zodat wij weten dat je mee doet met de winactie. Éxtra kans maken? Plaats die zelfde review dan ook meteen even op onze Google pagina!

Heb je al eerder een beoordeling geplaatst, maar wil je nog wel kans maken? Stuur dan even een mailtje naar r.bolsenbroek@bbpartners.nl o.v.v. 'Jan Lammers winactie' en je naam.

Op 15 december maken wij de winnaar bekend!

 


Wijzigingen BPM: de herfst in!

Het is allemaal redelijk achter de schermen gebeurd, maar toch zijn er een aantal significante wijzigingen in de BPM op komst. Welke gevolgen heeft dat voor u als parallelimporteur? B&P zou B&P niet zijn om u daarover te informeren. Wat staat er allemaal te gebeuren?

Belastbaar Feit

Zowel het belastbare feit áls de belastingplichtige wijzigen per januari 2022.
Het 'belastbare feit' is een term in de BPM-wetgeving: Wanneer je met een voertuig de weg op gaat, wordt je belastingplichtig (BPM en wegenbelasting). Het moment dat je met een voertuig de weg op gaat is dus het zogenaamde 'belastbare feit'. Dat wordt duidelijk én effectief zodra een voertuig wordt tenaamgesteld. Het kan dus zo zijn dat een nieuw voertuig al wel een kenteken heeft maar nog niet is tenaamgesteld. Vroeger waren dat de zogenaamde 'blanco kentekens' waar we nog papieren kentekenbewijzen hadden. Deze lagen vaak al bij een (reguliere) importeur in de kluis. BPM was dan ook nog niet afgedragen. Dat maakte ook dat het mogelijk was dat dergelijke kentekenhouders nog tot twee maanden na een BPM tariefwijziging het oude tarief konden toepassen. Dat heet dan ook: 'de BPM-overgangsregeling'. De houder van het blanco kenteken of wel 'de aanvrager' was niet automatisch ook 'de belastingplichtige'. Read more


Frank Bolsenbroek te gast in Automotive Livestream

Op 15 oktober was Frank Bolsenbroek te gast in de Automotive Livestream om de belangrijkste auto-import gebeurtenissen van 2020 door te nemen. Zo werd onder andere besproken hoe de samenwerking met de RDW tijdens de eerste lockdown verliep. Hoe gaat dat nu? Ook ging het over het nieuwe wetsvoorstel omtrent de bpm, waarbij de RDW een belangrijke rol krijgt. Kan de RDW deze rol aan? En zal het aantal procedures eindelijk afnemen? Ook worden lopende zaken doorgesproken, zoals de overgang van de NEDC naar de WLTP, waardoor auto's volgens de branche duurder zijn geworden.

Deze livestream terugkijken? Klik dan hier.


Geldigheid van Taxatierapporten terug naar één maand

In lijn met de eerder 'Coronamaatregel BPM' was een taxatierapport vier maanden na afgifte geldig. Dat was altijd één maand. Naar ons pas nu blijkt, is deze 4 maanden maatregel al sinds 1 oktober jl. beëindigd. Volgens de Belastingdienst ondervinden we dus niet langer meer vertragende beperkingen als gevolg van Corona. Dat is in de praktijk echter nog niet altijd en overal aan de orde. Het is echter wat het is; terug naar één maand dus! Hier vindt u de aankondiging door de Belastingdienst.

Dien uw taxatierapport met BPM aangifte dus wederom tijdig -binnen één maand na datum rapport- in!


De (on)zin rond de WEV taxatie

De 'Taxatie Waarde Economisch Verkeer' (WEV). Er wordt nogal eens onnodig gewichtig gedaan omtrent de noodzaak van het laten uitvoeren van een dergelijke taxatie. Dat komt om de hoek kijken wanneer je bijvoorbeeld een Youngtimer rijdt tegen 35% bijtelling over de getaxeerde waarde. Of wanneer je de auto van de zaak verkoopt aan jezelf in privé. Collega taxateurs en ook wij voeren graag taxaties uit, maar we moeten niet doen voorkomen dat er enige 'verplichting' bestaat vanuit de Belastingdienst. Bolsenbroek & Partners zal, indien u veronderstelt dat u een WEV-taxatie nodig heeft, met u afstemmen óf dat zo is en wat daarvoor de meest (kosten)efficiënte oplossing is. Een taxatierapport is lang niet altijd de voordeligste oplossing! Niet in fiscaal opzicht en zeker niet in kosten voor een dergelijk rapport.

De Waarde in het Economisch Verkeer (WEV) is het bedrag dat voor het motorvoertuig bij aanbieding ten verkoop, op de voor de zaak meest geschikte wijze en na de beste voorbereiding, door de meest biedende gegadigde, zou zijn besteed.

Dat is niét de handelsinkoopwaarde en niét de dealerverkoopwaarde. De WEV sluit aan bij verkoopprijzen die behaald worden na verkoop tussen particulieren of bij verkoop van handel aan particulier zonder opslag voor inruil en garantie. Read more


B&P in de media! Voor de derde keer Gerechtsdeskundige bij de Rijdende Rechter

Op 9 oktober was Frank Bolsenbroek voor de derde keer te zien als gerechtsdeskundige bij De Rijdende Rechter. Ditmaal vanwege een conflict over de aanschaf van een ‘budget occasion’.

In deze aflevering van ‘De Rijdende Rechter’ hebben autohandelaar Evert Pieper en Nico een conflict over een auto. Nico heeft een nieuwe baan als verkeersregelaar en moet voor zijn werk het hele land door. Daarom gaat hij op zoek naar een betaalbare auto en vindt deze online bij het bedrijf van Evert Pieper. Hij is op slag verliefd. Het is een oudje, maar omdat bij de verkoop gezegd wordt dat het een prima auto is, is hij overtuigd. Als de auto een paar weken later gekeurd wordt, krijgt Nico te horen dat de auto alleen nog de weg op kan als hij ‘m voor veel geld laat repareren. Boos gaat Nico verhaal halen bij Pieper. Die vindt dat hij niets verkeerd heeft gedaan, maar wil Nico – bij hoge uitzondering – toestaan de auto terug te brengen. Dat kan alleen niet, want de auto ligt inmiddels op de sloop.  De Rijdende Rechter mr. John Reid verdiept zich in het autowezen en onderzoekt hoe de vork precies in de steel zit. Mr. Reid schakelt voor dit geschil wederom Frank Bolsenbroek als ‘de deskundige’ in.

Bekijk deze aflevering hier terug.

Wilt u de eerdere Rijdende Rechter afleveringen, waarin Frank Bolsenbroek 'de deskundige' was, terugzien? Klik dan hier voor de eerste aflevering en hier voor de tweede aflevering.